Shudu Gram: Virtueel supermodel, Fenty Beauty en Academy Awards
Shudu – Veranderingen worden zichtbaar in de modewereld. In het tijdperk van technologische vooruitgang en Photoshop concurreren echte modellen plotseling met virtuele schoonheden. De digitale modellen en influencers hebben een zeer doorslaggevend voordeel: zij zijn perfect, kunnen alles dragen, doen wat een klant vraagt en praten niet terug. Zo eenvoudig is het natuurlijk niet, want achter een virtueel personage gaat heel wat werk, heel wat kosten en een leven schuil. De uitvinders van de nieuwe generatie modellen geven ze een leven, een verleden en een toekomst. Shudu Gram is een van hen. De Afrikaanse is het eerste virtuele supermodel dat al is ingehuurd door grote labels als Balmain of Ellesse. Terug naar het overzicht: Digitale Influencers.
Shudu: Het eerste digitale supermodel
Shudu, bekend als een van de mooiste modellen op Instagram, werd opgericht als antwoord op de monotonie van de modellenwereld. In 2017 brak de Britse fotograaf Cameron Wilson met zijn uitvinding de traditionele regels van de mode-industrie door een zwarte schoonheid te creëren, geïnspireerd door Naomi Campbell, Iman en Alek Wek. Meer een Zuid-Afrikaanse Barbie. Shudu heeft een huid zonder marcel, een droomfiguur en voldoet aan elk supermodel criterium. Inmiddels telt het supermodel onder hen bekende merken en bedrijven als Vogue, Balmain, Ellesse en nog veel meer.
Het virtuele modelexperiment
In het begin was Shudu een experiment, een innovatie waar de wereld misschien nog niet klaar voor was, want zelfs toen zijn populariteit groeide, geloofden de mensen niet in zijn fysieke bestaan. Wilson voelde zich gerechtvaardigd in zijn werk en begon zijn creatie op de markt te brengen. Voordat de Brit aan de wereld onthulde dat Shudu alleen digitaal bestond, stuurde een label hem een T-shirt om Shudu aan te trekken en het op de markt te brengen. Maar hoe trek je een echt hemd aan bij een virtueel personage? Het is simpel: je maakt het kledingstuk na op de computer en trekt het aan het model. Natuurlijk moest Wilson nu het virtuele bestaan van Shudu aan de klant en de wereld uitleggen.
Feiten over Shudu Gram
- Eerste virtuele supermodel
- Geboortemaand: eind april 2017
- Oorsprong: Afrika
- Uitvinder: Camaron Wilson
- Shudu Gram Instagram
Ontmoet Shudu Gram, ‘s werelds eerste supermodel.
Kun je je niet voorstellen hoe een virtueel model eruit ziet? Bekijk dan de video om te zien wat Shudu in haar jonge jaren al heeft bereikt en hoe ze overtuigt met haar onberispelijke verschijning.
Shudu op de rode loper van de Academy Awards
Het karakter van Shudu Gram wint mettertijd steeds meer aan populariteit, zodat zelfs grote merken oog krijgen voor de Afrikaanse vrouw. Maar maker Cameron Wilson gaat nog een stapje verder. In plaats van Shudu’s aanwezigheid te beperken tot de sociale media, stuurt hij haar naar de British Academy Film Awards. Een virtueel karakter, gemaakt op een computer, moet in het echt over de rode loper lopen? Onmogelijk. Maar dat is precies wat er gebeurde. Zonder verder omhaal creëerde Wilson een hologram van het model dat trouw was aan het origineel en haar liet interageren met andere sterren.
Referenties
- Oscar de la Renta
- Pat McGrath Cosmetics
- Fenty Beauty by Rihanna – Lip Gloss Mattemoiselle
- Cover voor Harpers Bazaar Arabia
- Nelly.com
- Ellesse Campagne
- Swarovski
- Balmain
- Tiffany & Co.
- Vogue
Shudu voor Balmain: Het Virtuele Leger
Shudu Gram is een echte ster op Instagram. Ook modemerk Balmain ziet dit in en lanceert zijn 2018 pre-fall campagne met haar en twee andere virtuele modellen, ook van de hand van de Brit Cameron Wilson. De virtuele iconen van het Balmain-leger zijn bedoeld om de schoonheid, rockstijl, zelfverzekerdheid en kracht van het merk te weerspiegelen. Het merk werkt meestal met topmodellen zoals Gigi Hadid of Kendall Jenner, maar nu laat creatief directeur Olivier Rousteing de traditionele mode-industrie links liggen en creëert hij het Virtual Army. Een trio van modellen bestaande uit Shudu, Zhi en Margot.
“De modemarkt is erg traditioneel, dus mijn ideeën zijn interessant voor merken als Balmain.“, zegt Wilson. (Bron: Handelsblatt)
https://www.instagram.com/p/BnRJdyXg5Q7/?hl=de
Wat maakt een supermodel?
Supermodellen als Eva Herzigová of Kate Moss voldoen in alle opzichten aan de (uiterlijke) clichés van een model. De perfecte afmetingen, heldere huid en vol haar. Maar het supermodel zoals het ooit bestond, bestaat vandaag niet meer. De eisen die aan het model worden gesteld, hoe zij eruit moet zien, en in het algemeen hoe zij zich in de wereld gedraagt, zijn veranderd. Herzigová gaat zelfs nog een stap verder en noemt de activiste Greta Thunberg een supermodel. De status van een model en de definitie ervan staan op een keerpunt. Een model is niet langer een leeg doek, maar een persoon met een stem.
“Modellen krijgen tegenwoordig meer aandacht voor wie ze zijn – en wat ze zeggen,” zei Eva Herzigová (Bron: Süddeutsche Zeitung)
Virtuele beïnvloeders: de toekomst van morgen?
Lil Miquela, Zoe, Ella, Bermuda, Daisy Page, Shud. Wat hebben deze zes mensen gemeen? Ze zijn succesvolle influencers en modellen op Instagram en co. Ze worden beschouwd als de nieuwe ontdekking in de sociale media. Maar wat maakt hen zo speciaal? Ze zijn niet in leven. De pixelwezens bestaan alleen online en houden dus sommige mensen voor de gek. Hun hele verschijning lijkt zo echt dat zelfs grote modemerken de influencers boeken voor shootings en modeshows.
https://www.instagram.com/p/CBLdya7HLtu/
Invloedrijke Marketing
Het woord influencer is geen moderne uitvinding van marketing, maar een businessmodel dat al millennia werkt, ook bekend als “aanbevelingsmarketing”. Een bekrachtiging betekent dat mensen (met invloed) een effect hebben op andere mensen, door een positieve mening te vormen. Mensen die de aanbeveling krijgen, houden zich er meestal aan, zodra de bereidheid tot kopen is gegeven. Het doel van succesvolle marketing is producten of diensten dichter bij een vooraf bepaalde doelgroep te brengen door middel van interessante en creatieve inhoud en de doelgroep tot actie aan te zetten.
- Meer over het onderwerp van influencer marketing (bij Social Media One).
- Marketingstrategieën in een oogopslag.
Voordelen van virtuele influencers op een rijtje
- Ze worden vereeuwigd, de carrière kan decennia, zelfs eeuwen duren
- Bedrijven kunnen hun eigen virtuele modellen / beïnvloeders bouwen
- Controle merkimago
- Boodschappen die aan de doelgroep willen worden overgebracht, kunnen beter worden gecontroleerd
- Uiterlijk en persoonlijkheid kunnen worden afgestemd op specifieke sectoren
- Elke achtergrond kan worden gemonteerd
- Onuitputtelijke werkruimte
- Geen korte termijn hype – zeven-cijferige financieringsronde in tech start-up Brud (maker van Lil Miquela)
- In de toekomst zullen meer kunstfiguren uit de meest uiteenlopende sectoren de sociale media bevolken
Virtuele Influencers: Digitale Top Lijst! Lil Miquela, Ella Stoller, Shudu Gram, Noonoouri & Co.
We duiken in de wereld van digitale modellen, influencers en Instagramsterren. Het draait allemaal om mode en de opwinding die deze virtuele persoonlijkheden in de modewereld teweegbrengen. Wie zijn dat? Wie heeft ze gemaakt? Vervangen zij de supermodellen van de millennials? Worden Kendall Jenner en Gigi Hadid gewoon vervangen? Welke rol spelen ze in de hedendaagse mode en sociale mediawereld. Wij laten u kennismaken met modellen als Lil Miquela en Shudu Gram, de eerste twee virtueel gecreëerde modellen, en met wat elk van hen zo bijzonder maakt.
- Virtuele Influencers: Digitale Top Lijst!
Bermuda: Virtueel model, schandalen, muziekcarrière
Is ze echt? Veel mensen stellen deze vraag, maar het blonde model is niet echt. Een van de beroemdste virtuele beïnvloeders is Bermuda. Ze werd succesvol door haar schandalen en vroegere negatieve aard.
- Lees hier meer over virtuele influencer Bermuda
Daisy Paige is het nieuwste opkomende digitale supermodel uit Los Angeles. Zij heeft al een modellencontract bij Lipps LA – een bekend modellenbureau uit Californië. Daisy is ontworpen door start-up Spark CGI.
- Lees hier over digitaal model Daisy Paige