Stefan Milev in een interview: Kunstenaar & Fotograaf – Schaduw & Licht Foto’s

Stefan Milev is een Duitse mode- en portretfotograaf. Hij speelt graag met licht en schaduw en legt zich toe op zwart-wit foto’s. Dit geeft zijn foto’s altijd iets mystieks en mysterieus en combineert fotografie met schilderkunst. FIV Magazine deed een interview met de fotograaf waarin hij vertelt over zijn carrière als professioneel fotograaf, zijn werken en plannen voor de toekomst.

De weg naar een professionele fotograaf: tips, rolmodellen & werken

FIV: In tijden van internet en sociale media zijn fotografen onmisbaar en in bijna elke niche te vinden. Hoe bent u op uw vakgebied terechtgekomen? Is er een verhaal over hoe je fotograaf bent geworden?

Stefan: Ik noem mijn niche eenvoudige ambacht, fotografie. Niet iedereen is er goed in, hoewel het lijkt alsof de hele sociale media uit fotografen bestaat.
“Bobo – de jeugdvriend van mijn moeder” is mijn verhaal. We hadden thuis veel foto’s rondslingeren, één ervan was heel bijzonder – een zelfportret met dubbele belichting van mijn moeder en hem – dat was de eerste steen voor mijn fotografie.

FIV: Als fotograaf sta je heel vaak onder tijdsdruk of heb je haast. Welke tips kun je ons geven om je door dit alles heen te slaan?

Je kunt de klok niet terugdraaien! Meestal ga ik erg op in mijn werk en hou ik er niet van om onder druk gezet te worden. Het is beter om niet op de tijd te letten. En als er niet genoeg tijd is, is er nog een dag.

FIV | Magazine

New Issue! #26 with San Diego Pooth - Newcomer now in Tampa / USA FIV Magazine: All Covers

FIV: Uw foto’s lijken een bepaalde stijl te hebben. Heb je een rolmodel of waar haal je inspiratie uit? Wat wil je uitdrukken met je werk?

Gedachten, dromen, persoonlijkheden, fantasieën

Stefan: Mijn werken bestaan uit vele gedachten, dromen, persoonlijkheden, fantasieën en momenten, de uitdrukking is de foto zelf. Of je dat een “stijl” kunt noemen, weet ik niet.

FIV: Wat doe je precies in je werk en wat zijn de dingen waar je op moet letten? Zou je zeggen dat het werk eentonig kan worden? Wat maakt u enthousiast over uw werk en wat is uw recept tegen gebrek aan gedrevenheid?

Stefan: Mijn werken sluiten aan bij het raakvlak van de moderniteit, waarbij ik door de uitvinding van de fotografie en de confrontatie met deze techniek nieuwe mogelijkheden van voorstelling en wegen zoek en openleg.

Speciale aandacht: motieven en representatiemogelijkheden van surrealisme, abstractie, expressionisme en naturalisme, maar ook van de vroege fotografie en de terugkeer van de stomme cinema. Ondanks de zichtbare inspiratie en verwijzingen naar kunsthistorische modellen, zijn mijn werken niet louter herscheppingen of imitaties. Ik slaag er veeleer in de esthetiek op te pikken en over te brengen op actuele picturale thema’s. Daarbij wordt mijn beeldtaal gebruikt om te focussen op niveaus van de droom, het groteske en het onderbewuste. Op die manier worden ook temporele niveaus ingeschreven in mijn werken, die het verleden met het heden verbinden en door hun visionaire karakter fantasieën en visioenen stimuleren.

Of, om het in vereenvoudigde woorden te zeggen: “Geestelijke vrijheid is de lucht die ik inadem. Over het algemeen word ik beïnvloed door het leven, ik voel me een waarnemer en een visualist die houdt van eenvoud en tijd.” Beperking en stagnatie voelen ongelooflijk onnatuurlijk aan voor mij. Perfectie is heel belangrijk voor mij, en als ik het bereik, toon ik het onvolmaakte om het volmaakte te versterken, het kan helemaal niet eentonig worden.

FIV: Stefan zou je zeggen dat fotograaf zijn een normale baan is als alle andere of offer je als fotograaf ook wat van je vrije tijd op?

Stefan: Mijn vrije tijd is heel belangrijk voor mij, ik gebruik die bewust om na te denken, mijn batterijen op te laden en te voelen. Ik zou vrije tijd nooit opofferen, want het is een zeer belangrijk goed waar we allemaal meer waarde aan zouden moeten hechten, net als verveling!

FIV: Als je aan de toekomst denkt, waar zie je jezelf dan over 5 jaar? Wat zijn je plannen? Ik weet zeker dat je al wat projecten op stapel hebt staan.

Stefan: Om deze vraag afdoende te beantwoorden, heb ik waarschijnlijk 5 jaar nodig. Op dit moment werk ik aan een project genaamd “SMPH” dat uit veel verschillende series bestaat. Er zijn veel kunstenaars bij betrokken, het project leeft voort/met de tijd. Bovendien zijn er andere plannen, dus het antwoord volgt over 5 jaar…

FIV: Er zijn veel goede commerciële fotografen in bijna elke branche, hoe zou u zeggen dat uw werk zich onderscheidt van uw concurrentie?

Alles wat zij kunnen, kan ik beter

FIV: Een eigen zaak beginnen is altijd riskant en een grote stap. Waar haalde je het vertrouwen vandaan om deze stap te zetten? Kreeg je steun van iemand in het bijzonder?

Stefan: De aanmoediging komt van mijn moeder. De steun komt altijd van mijn vrouw.

FIV: We weten dat het werk van een fotograaf veel werk met zich meebrengt. Werkt u alleen of heeft u medewerkers of partners die u bij uw werk ondersteunen?

Stefan: In principe doe ik alles alleen, maar dit zou nooit mogelijk zijn zonder mijn helpers, assistenten, vrienden en familie.

FIV: Uw stijl is zeer artistiek. Je brengt elementen in je foto’s, zoals bloemen of schaduwspel. Hoe weet je hoe je het model wilt afbeelden, waar haal je je creativiteit vandaan?

Stefan: Veel elementen worden bewust gebruikt, andere ontstaan door vergissingen. Fouten brengen me vooruit.

FIV: Onder uw foto’s (soms zelfs in de foto) staan citaten. Wat associeer je met deze citaten? Of met andere woorden: Hoe bedenk je de titels van de fotoseries?

Stfean: De citaten/titels geven mijn persoonlijke gevoel weer, mijn gevoelens.

FIV: Als laatste, maar daarom niet minder belangrijk, zou ik heel graag willen weten wat tot nu toe uw grootste succes is geweest. Wat vond je ervan?

Stefan: Fotografie is mijn leven, het gebeurt nu en gisteren zijn herinneringen, mijn foto’s. Morgen zijn mijn gedachten en mijn dromen, ze zijn onzeker en vrij.

Meer over Stefan Milev: