Modellenbureau op koers voor succes: CM Models bestormt de Duitse markt

Het modellenbureau CM Models is opgericht in 2015. Vandaag werkt het met modellen uit Duitsland maar ook uit Stockholm en Parijs voor klanten over de hele wereld. Vandaag ontmoetten wij het hoofd van het agentschap, Stephan Czaja, en spraken met hem over het succes van het modellenbureau!

Van idee tot agentschap

Hallo, Stephan. Jij hebt een modellenbureau opgericht waar mensen over praten! Je hebt in een jaar bijna 10.000 volgers op Instagram opgebouwd, modellen geboekt in heel Duitsland en Europa. Dit alles kwam plotseling, in slechts een paar maanden. Hoe is het idee voor CM Models tot stand gekomen?

Ik heb altijd graag media gemaakt. Eerst was het een muziekblad, toen een reclamebureau. Tussen die twee punten in, was ik even student en barman. In die tijd was ik net klaar met mijn opleiding, stopte met het muziektijdschrift en belandde in een strandbar, waar ik in de zomer cocktails mixte. Op een gegeven moment kwam er een fotograaf naar me toe, hij had een website nodig, ik wilde op vakantie en dit was de perfecte gelegenheid om mijn vakantie eenvoudig te financieren.

Zo kwam ik in aanraking met fotoshoots, studio’s en modellen. Op een gegeven moment zat je naam CM Models in mijn hoofd en was het idee er. Natuurlijk keek ik online, want ik wist zeker dat iemand in deze wereld al op het idee was gekomen om zijn modellenbureau CM Models te noemen. Er was niemand! Dat niemand de naam gebruikte voor hun agentschap verbaasde me zo. Daarna duurde het nog drie jaar tot ik in de herfst van 2014 net begonnen was. Aangezien ik mijn reclamebureau aan de zijkant had, kon ik me er natuurlijk alleen maar mee bezighouden. Maar op een gegeven moment kun je echt bellen vanuit de klant, dus ik heb modellen nodig en besloot in 2015 om alles in een echt bedrijf te gieten en richtte ons modellenbureau op, CM Models.

CM Models: van start-up tot modellenbureau met internationale jobs

FIV: Je hebt al veel meegemaakt na 18 maanden. Wat zijn, vanaf het idee tot de lancering, tot nu toe de grootste uitdagingen geweest voor u als startende ondernemer van een modellenbureau?

FIV | Magazine

New Issue! #26 with San Diego Pooth - Newcomer now in Tampa / USA FIV Magazine: All Covers

In feite waren er drie hoofdpunten die we moesten overwegen. Ten eerste moet ons merk sterk genoeg zijn om te kunnen concurreren met de grootste bureaus en concurrenten. We wilden altijd al concurreren met Prada, Dior en de andere grote labels. Zo gezegd, zo gedaan. Daarom was het vanaf dag één belangrijk om het uiterlijk op een absoluut onafhankelijke en hoogwaardige manier vorm te geven, zodat er een nieuw agentschap ontstaat dat zelfstandig de aandacht trekt, polariseert door zijn naam en zijn goede uitstraling.

We hebben natuurlijk veel fotomateriaal nodig van onze modellen. Het organiseren van goed fotomateriaal is, geloof me, een echte uitdaging. Niet alle fotografen bieden het niveau dat je nodig hebt voor exponentiële groei. Daarom was het voor mij een absoluut genoegen dat modefotograaf Oliver Rudolph zich meteen bij het begin bij ons aansloot. Zo konden wij van bij het begin absoluut hoogstaand en kwalitatief beeldmateriaal leveren, voor onze sedcards, voor de modellen, van magazines en voor klanten.

Branding, online marketing en uitstraling waren en zijn twee absolute sleutelfactoren voor ons.

Uitdaging nummer drie was zoekmachine-optimalisatie. Aangezien ik uit de wereld van online marketing en reclamebureaus kom, ben ik natuurlijk al heel vroeg intensief betrokken geraakt bij het onderwerp zoekmachineoptimalisatie op platforms zoals Google, Bing en Yahoo. CM Models moest vanaf het begin een zwaargewicht worden in de zoekmachines, wat betekent dat zij voor alle relevante steden op de beste posities moeten staan. Dit omvat Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt, München, Keulen, Hamburg en natuurlijk internationale steden als Parijs, Milaan, New York en Stockholm. Dit verzekeren is een hele opgave, vooral met een volledig nieuw domein.

Grote doelen, grote uitdaging: de weg naar de modelindex

Als je de drie uitdagingen onder de knie hebt, zou je goed voorbereid moeten zijn op grotere doelen. Hoe heeft uw modellenbureau zich sinds het begin ontwikkeld?

Ons modellenbureau heeft zich uitstekend ontwikkeld. Niet alleen hebben wij nu veel internationale modellen in ons modellenbestand, wij hebben ook zeer internationale cliënten. Dit succes hadden we begin 2015 nooit verwacht. Wij zijn nu zelfs relatief ver in Rio de Janeiro, maar ook in steden als rosa in Japan.

Natuurlijk hebben we ook het een en ander geleerd en in het begin wat fouten gemaakt, maar die hebben we snel gecorrigeerd. We hebben bijvoorbeeld geleerd dat de modellenindustrie op een bepaald niveau cool moet zijn. Vooral voor aankomende modellen moet je een strikt managementsysteem opzetten, zodat ze leren waar ze op moeten letten in de industrie en hun eigen fouten op voorhand slim kunnen vermijden. Fouten maken is niet zo gemakkelijk in zo’n professionele omgeving. Vooral bij klanten die veel geld betalen voor die ene opnameafspraak, is het belangrijk om meteen een professionele indruk te maken. Wij helpen de modellen hiermee en op weg om hun carrière duurzaam op te bouwen. We zijn erg blij om samen met onze modellen de weg te gaan.

NRW-minister-president Hannelore Kraft (SPD) bezoekt het modellenbureau.

FIV: Je hebt al meer dan 8.000 volgers op Instagram, je hebt een blog en je bent heel actief op Facebook. Wie is eigenlijk je belangrijkste doelgroep bij CM Models?

Wij hebben twee doelgroepen die voor ons belangrijk zijn. Aan de ene kant natuurlijk alle marketing managers, de grote bureaus en de grote bedrijven. Daarom is het belangrijk, zoals eerder gezegd, dat wij een zeer professionele uitstraling hebben en zeer professionele diensten leveren, bij elke model boeking. Beslissers, d.w.z. mensen met veeleisende posities in ondernemingen, zijn niet gemakkelijk voor zich te winnen, omdat zij gewoonlijk goede connecties hebben, over goede contacten beschikken, inlichtingen kunnen inwinnen en nieuwe situaties zeer zorgvuldig kunnen onderzoeken. De klant is koning!

Ten tweede zijn het natuurlijk de jonge en opkomende modellen in Duitsland, Europa en de rest van de wereld waarop wij ons richten. Hier blinken we vooral uit door onze sterke aanwezigheid op social media; na één jaar hebben we al meer volgers dan de meeste bureaus in tien jaar tijd hebben gehad. Dit toont natuurlijk aan de modellen dat wij zeer moderne structuren hebben, zeer digitaal gepositioneerd zijn en dus van nature een beetje van ons eigen leven delen in plaats van ons alleen maar in een kantoor te verstoppen. We willen laten zien wat we doen en jonge mensen helpen hun droom om model te worden waar te maken. We steken er veel energie in, ook op onze website kan iedereen die geïnteresseerd is gratis en waardevolle inhoud vinden, zodat ze weten aan welke eisen ze als model moeten voldoen.

FIV: Als een model dan geïnteresseerd is in u als management, hoe kan men dan model worden bij CM?

Natuurlijk zijn er alle klassieke manieren, zodat je bijvoorbeeld in een café ineens gescout wordt. Maar dat is zeldzaam en eerder de uitzondering. Dan zouden we de hele dag in de voetgangerszone moeten lopen.

De makkelijkste manier is om online te solliciteren op onze agentschapswebsite. Hier kunt u gewoon naar het menu gaan, het juiste aanvraagformulier selecteren en direct alle informatie krijgen. Zo kunt u bijvoorbeeld precies zien welke informatie we nodig hebben en wat voor soort foto’s. Veel mensen denken dat we veel en veel foto’s nodig hebben. Maar natuurlijke kiekjes zijn voor ons voldoende, zodat we een heel natuurlijke indruk van u als persoon krijgen.

Dit is de makkelijkste manier om je aan te melden bij ons modellenbureau.

FIV: Hoeveel aanvragen krijg je eigenlijk als modellenbureau?

Kortom, een paar honderd mensen solliciteren elke maand bij ons bureau.

FIV: Dat zijn echt veel toepassingen. Hoeveel modellen heb je eigenlijk onder contract?

We hebben momenteel 80 modellen onder contract. Wij houden het aantal ook in de dubbele cijfers, zodat wij alle modellen individueel en persoonlijk kunnen behandelen. Natuurlijk is het voor ons ook heel belangrijk dat wij voor elk model, binnen het kader van onze mogelijkheden, voldoende afgietsels en opdrachten krijgen, zodat hij of zij zich volledig op het modelleren kan concentreren.

Het agentschap heeft ook een toppositie in rankings

FIV: Cocaïnemodellen over vijf jaar, waar gaat de weg volgens jou heen?

Wij willen nog internationaler worden! We hebben in het eerste jaar al veel bereikt, nieuwe en bekende klanten zoals Peek & Cloppenburg, Opel, Nivea Men, C&A, en nog veel meer. Wij willen met onze modellen nog verder gaan. Daarom proberen wij voortdurend meer steden voor ons te winnen door verdere maatregelen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, socialemediabeheer en online marketing.

Zoals reeds vermeld, zijn wij nu ook zeer goed geplaatst in Rio de Janeiro en Osaka, Japan. Ons grote doel is natuurlijk om de sprong te wagen naar New York, de mode-metropool waar modellenbureaus thuis zijn. New York is het grootste doel voor ons om dit jaar of volgend jaar te bereiken. Hier zijn de grote klussen de grote klanten en de grote verhalen.

Dank u voor het interview!

Als u meer wilt weten over het modellenbureau, kunt u hier alle belangrijke links vinden:

Model agenten en boekers! Meer interviews

Meer over modelagenten? Lees hier het interview met Ellen van Keolas Kids of het spannende interview met Yannis, eigenaar van Place Models, de ontdekker van plus-size model Angelina Kirsch!