De populairste beauty YouTubers ooit – inkomsten, abonnees en schandalen

De populairste beauty YouTubers aller tijden – van Jeffrey Star tot Nikki Tutorials – wie kent ze niet? We namen een kijkje in de schoonheidsgemeenschap van de 21ste eeuw. Wie staat er eigenlijk bovenaan de lijst van populairste beauty YouTuber? Waarom is er altijd zoveel drama in de glitterwereld en hoe is dat zo gekomen?

YouTube: Make-up trends worden hier geboren

Wie tien jaar geleden aan jonge meisjes vroeg wat ze wilden worden als ze groot waren, kreeg meestal te horen: danseres, lerares en astronaut. Hier en daar werd ook het woord prinses genoemd. Hetzelfde gold voor jongens. Hier werden politieman en brandweerman vaak genoemd. Het staat buiten kijf dat de uitvinding van het internet ook veel nieuwe beroepen mogelijk heeft gemaakt. Maar momenteel is er nauwelijks een beroep in de online wereld dat geen tiener heeft: YouTuber. Nog specifieker: Beauty YouTuber. Voor wie goed overweg kan met mascara en een sponsje, lijkt er geen opwindender beroep te bestaan dan voor een draaiende camera zijn borsteltjes in kleurige verfstoffen te dopen en die vervolgens vakkundig op wangen en oogleden aan te brengen. Maar wat is YouTube eigenlijk?

YouTube is een Amerikaans videoportaal waarmee gebruikers video’s kunnen uploaden, bekijken, beoordelen en becommentariëren. Bovendien kan men zich ook abonneren op populaire kanalen. De geüploade inhoud bestaat voornamelijk uit clips van film en televisie, geluidsopnamen, filmtrailers, educatieve video’s, vlogs en korte, originele clips.

Tip: Lees door tot het einde, want dan stellen we je voor aan de allereerste Beauty YouTuber!

Geschiedenis: Hoe een internet gigant werd geboren

Er zijn nu miljoenen tutorials op het platform – van smokey eyes tot rode lippen, je kunt er elke make-up look vinden. Maar dat was niet altijd het geval. Zoals de meeste verhalen, begint het YouTube-verhaal klein. Dus het is het jaar 2004.

Jawed Karim, Steve Chen en Chad Hurley werken bij wereldspeler Pay Pal. Janet Jackson laat per ongeluk haar tepels zien tijdens de Super Bowl en een tsunami zorgt voor problemen. Dus komen de drie werknemers op een idee: waarom ontwikkelen we geen site waar mensen video’s kunnen posten?

Dus lanceren ze YouTube. Met een investering van ongeveer 11,5 miljoen dollar, registreren ze de domeinnaam in Californië. Nike is het eerste bedrijf dat in december van het daaropvolgende jaar een video plaatst. Minder dan een jaar later koopt Google het bedrijf voor 1,65 miljard dollar. In 2007 gaat de site in meer landen live. De YouTube rage verspreidt zich als een lopend vuurtje – nu zijn er ook HD video’s.

In 2011 vestigde YouTube voor het eerst een record: het internetportaal registreerde bijna drie miljard weergaven per dag. Dankzij de stijgende reclame-inkomsten is de baan van professionele YouTuber nu de carrière aspiratie van veel adolescenten. Er is weer een record gevestigd: De Koreaanse zanger Psy breekt alle records met zijn hit “Gangnam Style”. Met een miljard views wordt de video de meest bekeken YouTube-video aller tijden.

Intussen is het vroegere kleine bedrijf uit Californië uitgegroeid tot een miljardenbedrijf. Elke dag worden ongeveer 5 miljard video’s bekeken. Meer dan 1,3 miljard mensen gebruiken de website elke dag en elke minuut wordt bijna 300 uur aan videomateriaal geüpload.

Feiten: Een platform dat miljarden waard is

  • Stichting: 14 februari 2005
  • Oprichters: Jawed Karim, Steve Chen, Chad Hurley
  • Hoofdkantoor: San Bruno, Californië, VS
  • Overkoepelende organisatie: Google LLC
  • CEO: Susan Wojcicki (2014)
  • Omzet: 15 miljard USD (2019)

Naast muziekvideo’s en dagelijkse vlogs behoren ook video’s over make-up, haar en huidverzorging tot de favorieten van de YouTube-generatie. Aangezien wij ook dagelijks met deze onderwerpen te maken hebben, hebben wij hier een overzicht voor u samengesteld.

De meest populaire Beauty YouTubers aller tijden

De schoonheidsgemeenschap groeit elke dag. Het is voortdurend in beweging, zet nieuwe trends en is regelmatig voer voor nieuwe roddels. Van de 200 meest bekeken beautyvideo’s op YouTube in 2019, werd ongeveer 86 procent geüpload door professionele YouTubers. Slechts 14 procent werd geüpload door grote make-up merken als Chanel, Lancôme & Co.

Om je een kort overzicht te geven, hebben we een korte lijst gemaakt van de populairste Beauty YouTubers aller tijden:

  1. James Charles
  2. Jeffree Star
  3. RCLBeauty1010
  4. NikkieTutorials
  5. Zoella
  6. SaraBeautyCorner
  7. Tati
  8. Grav3yardgirl
  9. Safiya Nygaard
  10. Kylie Jenner

De meest populaire Beauty YouTubers ooit – Video

U kunt ook de laatste ontwikkelingen in de schoonheidswereld van de afgelopen 7 jaar bekijken:

James Charles: de eerste mannelijke ambassadeur voor CoverGirl

Aanvoerder van onze lijst van de meest populaire Beauty YouTubers aller tijden is James Charles. Op slechts 17-jarige leeftijd schreef hij geschiedenis als de eerste mannelijke ambassadeur voor CoverGirl. Maar laten we eerst een paar jaar terugspoelen. Om precies te zijn, laten we teruggaan naar 1999 – op 23 mei zag James Charles Dickinson, geboren in Bethlehem, New York, het levenslicht.

Op de jonge leeftijd van slechts twaalf jaar, kwam hij uit de kast als homo. Om zijn liefde voor make-up te ondersteunen, bouwde zijn vader een glamkamer voor hem in de kelder van het huis. De officiële lancering van zijn YouTube-kanaal volgde in 2015. Hij kreeg kort daarna wereldwijde aandacht toen hij op Twitter deelde dat hij tijdens zijn schoolbal een ringlamp had meegenomen zodat de highlight op zijn gezicht goed uit zou komen op de foto’s. Dit werd gevolgd door een samenwerking met Covergirl en zijn beroemde verschijning in de Amerikaanse Ellen Show.

Wij hebben de drie grootste controverses over James Charles voor u op een rijtje gezet. Maar voor nu, hier is een van zijn meest populaire video’s van het schoonheid icoon:

Snelle feiten: Dit is hoeveel abonnees hij heeft

  • Naam: James Charles
  • Geboren: 23 mei 1999
  • Actief sinds: 02.12.2015
  • Abonnees: 18,8 miljoen
  • Totaal aantal views: 2,16 miljard
  • Netto activa: $12 miljoen dollar

Verlies van 1 miljoen abonnees

Hoe heeft James Charles 1 miljoen abonnementen op zijn kanaal verloren? Plaats delict: het beruchte Coachella Festival in Californië. Betrokken dader: YouTube-ster Tati Westbrook. Trigger: Een paar gummie beren.

  • Lees het verhaal hier: James Charles

Jeffree Star: geliefd en gehaat op hetzelfde moment

In de voorhoede is Jeffree Star. Het icoon van de schoonheidsgemeenschap werd geboren als Jeffree Lynn Steininger Jr. in Los Angeles in 1985. Na de zelfmoord van zijn vader was het vooral zijn moeder Marra Shubyann Lindstrom Steininger die hem opvoedde. Al in zijn schooltijd had Jeffree Star veel plezier in make-up en verdiende hij zijn geld als muzikant, model en zo nodig ook als onbekende make-upartiest voor de groten van Hollywood. Hij ontmoette hen in de weekends in de hipste clubs van de stad, die hij ondanks zijn jonge leeftijd en dankzij een vals identiteitsbewijs regelmatig bezocht.

Als je zijn carrière van naderbij bekijkt, zou je niet verwachten dat de flitsende Jeffree Star ooit een make-up mogul zou zijn. In het begin was het werken met kwasten en poeder slechts een bijverdienste. Zijn echte droom? Om muzikant te worden. Dus bracht Star in 2009 zijn eerste en tot nu toe enige studioalbum uit. Hoewel hij kort daarna werd getekend bij het Konvict Muzik label, verliet hij het label een paar jaar later.

In november 2014 werd de voormalige muzikant en nu beroemde YouTuber officieel zakenman: het bedrijf Jeffree Star Cosmetics werd geboren. Hij wordt momenteel beschouwd als een van de best betaalde YouTubers aller tijden en verdiende volgens Forbes onlangs maar liefst 18 miljoen dollar – alleen al via YouTube.

U kunt zien hoe het schoonheidsicoon vandaag leeft in de video hier:

Snelle feiten: Crass netto-activa

  • Naam: Jeffree Star
  • Geboren: 15 november 1985
  • Actief sinds: 15.02.2006
  • Abonnees: 18,1 miljoen
  • Totaal aantal views: 2,16 miljard
  • Netto activa: $75 miljoen dollar

Grootste controverses

Jeffree Star is vanaf het begin betrokken geweest bij de meest flagrante schandalen van de YouTube-wereld. Van racisme tot drugsgebruik tot online pesten, hij heeft niets overgeslagen.

  • Bekijk hier de meest verhitte controverses rond Jeffree Star

Rclbeauty101 – Schoonheid ontmoet Komedie

Op de derde plaats van de onbetwiste populairste Beauty YouTubers aller tijden staat Rachel Claire Levin, beter bekend onder haar YouTube-naam RCLBeauty101. Zij is geboren op 24 februari 1995 in Philadelphia, Pennsylvania. Als dochter van een arts en een advocaat begon ze op 15-jarige leeftijd met het posten van video’s van haar dagelijkse make-up routines op YouTube. Een miljoen abonnees en 5 jaar later is haar kanaal officieel het snelst groeiende YouTube-kanaal ter wereld geworden. Haar 2016 video ‘Disney Princess Pool Party’ kreeg meer dan 337 miljoen views.

Op slechts 16-jarige leeftijd werd ze in de Wall Street Journal geciteerd voor haar YouTube-succes en haar openhartige benadering van het lichaamsbeeld is geprezen in talloze tijdschriften over de hele wereld. Haar publieke aanpak van pesten en zelfmoord is ook regelmatig geprezen, waardoor ze een van de meest veelzijdige en authentieke YouTubers in de beauty community tot nu toe is.

Levin is momenteel ook als muzikant onderweg. Ze bracht haar eerste single “Myself” uit onder Sun & Sky Records op 14 februari 2020. Het lied gaat over acceptatie en liefde. Het kreeg een uitstekende respons van fans en critici.

Hoewel Levins liefde voor make-up haar kanaal blijft domineren, willen we jullie haar ongelooflijk grappige sketches niet onthouden, die momenteel zelfs populairder zijn op YouTube dan de eigenlijke beautyvideo’s:

Snelle feiten – Meer dan drie miljard keer bekeken

  • Naam: RCLBeauty101
  • Geboren: 24 februari 1995
  • Actief sinds: 14.12.2010
  • Abonnees: 14,5 miljoen
  • Totaal aantal views: 3,6 miljard
  • Netto activa: $5 miljoen dollar

Vergeleken met YouTube-grootheden als James Charles en Jeffree Star zijn er geen controverses in Rachaels carrière. Een nadere blik op de geschiedenis van de beauty community laat ook zien dat schandalen niet altijd deel uitmaken van het curriculum vitae van een beauty YouTuber – ook al lijkt dat vandaag de dag wel zo. De huidige glitterwereld van merkdeals en ringlichtjes was ooit een toevluchtsoord voor de creatieve, de geïnspireerde en de onbegrepene.

De evolutie van de schoonheidsgemeenschap

Schoonheidspionier Michelle Phan

De Amerikaanse Michelle Phan wordt nog steeds beschouwd als de allereerste beauty YouTuber. Geïnspireerd door haar kunststudies begon ze in 2007 haar eigen kanaal, waarop ze alledaagse make-up tips gaf. Haar eerste video kreeg ongeveer 70.000 views in de eerste twee weken. Nog een miljoen views later en ze werd beschouwd als de allereerste fulltime beauty goeroe. YouTube nam haar op in zijn affiliate-programma en ze kwam onder de aandacht van het Franse make-upimperium Lancome. De eerste YouTube samenwerking was geboren.

Bekijk een van hun eerste video’s hier:

Make-up als hobby – YouTube als carrière

Na de aankoop door Google en de invoering van AdSense, werden veel hobby YouTubers professionele content creators. Via reclamespots op YouTube konden de makers nu officieel reclame-inkomsten verdienen. Later werden affiliate links en Patron toegevoegd als lucratieve bronnen van inkomsten.

Merken beseften al snel hoe belangrijk de invloed van YouTubers op de make-upindustrie is. Er was maar één video van een YouTuber nodig en een product zou ofwel een succes ofwel een flop worden. In plaats van advertenties in tijdschriften en op tv te financieren, zetten bedrijven nu extra budgetten opzij voor YouTubers. Gratis PR-pakketten werden hele jachttochten, een reviewvideo kostte de merken al snel enkele duizenden euro’s, en met de toenemende invloed van YouTubers kwamen er ook strengere eisen. Zo moeten sinds 2017 alle videomakers in hun postings vermelden of ze betaald zijn door een merk of niet.

De bliksemsnelle opkomst van influencers

Terwijl de rode loper vroeger voorbehouden was aan de gezichten van film en televisie, flaneren hier nu ook de schoonheidsgoeroes uit de wereld van smokey eyes en valse wimpers. Bijzonder baanbrekend was de uitnodiging van Anna Wintour aan de Amerikaanse 19-jarige YoTuber James Charles, die kort daarvoor ophef had veroorzaakt op internet met zijn afstudeerfoto. Een beauty YouTuber op een foto met de who’s who van Hollywood? Dat was nog nooit gebeurd.

Ondertussen worden de créme-de-la-créme van de sociale media gecontracteerd door de eerste talentagentschappen. Ze gaan in studio’s werken, scoren steeds lucratievere merkdeals en brengen soms hun eigen merken uit. Ook het aantal roddelkanalen, dat zich nu dagelijks richt op het drama uit de schoonheidsgemeenschap, neemt toe. Het resultaat is de “cancel-cultuur” – een verschijnsel dat vooral te wijten is aan het hoge tempo van het internet.

Miljonair worden met borstel en poeder – en de donkere kant

Naarmate de roem toeneemt, nemen ook de schandalen toe – perfect kanonnenvoer voor de ontelbare roddelkanalen. Reclame-inkomsten en sponsorgeld leiden tot een steeds grotere concurrentie tussen makers. Er zijn openbare beschuldigingen, laster en online pesterijen – redenen waarom gevestigde YouTube-pioniers zoals Michelle Phan zich nu op andere zakelijke projecten richten.

Het publiek en de entertainers worden steeds jonger, en opkomende platforms zoals TikTok geven YouTube steeds meer concurrentie. Het groeiende milieubewustzijn van de samenleving leidt tot kritiek op de blitse PR-verpakkingen van merken. De authenticiteit van veel YouTubers is ook een punt van kritiek aan het worden.

Het komt tot een tijdperk waarin het duidelijk wordt: Alles wat blinkt is niet altijd goud.