Modellenwerk in agentschappen: Wat uw modelagent van u verwacht! Interview deel #1

Je wilt model worden in een van de top agentschappen? In ons nieuwe interview met model agent Stephan M. Czaja praten we over de verwachtingen van een model agent en elk goed model bureau voor u als een nieuw gezicht model. Vandaag nemen we je mee achter de schermen van een modellenbureau. Stephan’s agentschap is een van de beste adressen en werd nog maar een paar dagen geleden door Bravo en Bravo GIRL! uitgeroepen tot een van de 10 beste in Duitsland! Kijk eens naar het tweede deel, waar we praten over model scouts en modelbouw.

Tip! Interview met modellenbaas Stephan Czaja(CM Models): Model worden

Modellenwerk met agentschappen: hoe bouw je een modellencarrière op

FIV: Wat zijn de voordelen van een modellenbureau voor jonge modellen?

De belangrijkste afdeling in elk modellenbureau is scouting en boeking. Dat betekent dat de belangrijkste taak van modellenbureaus erin bestaat over een goed netwerk van fotografen, tijdschriften, modelscouts en cliënten van hoog kaliber te beschikken, maar ook voortdurend nieuwe gezichten te ontdekken. Voor mij begint elke ochtend in het café of op kantoor. Naast mij staat de eerste cappuccino al op tafel. Ik controleer alle e-mail accounts en sorteer de informatie van de vorige dag en nieuwe vragen. Mijn werk is model management. Als modellenagent communiceer ik met klanten, onderhandel ik over voorwaarden en contracten en plan ik de reizen van de modellen. Na een lange tijd, ken ik elk model heel goed. Met velen van hen heb ik een lange tijd doorgebracht en hen begeleid van de eerste casting tot de modellencoaching, de eerste proefshoots, jobs en de eerste campagnes. Zien hoe modellen in de loop van de maanden en jaren met onze hulp boven zichzelf uitstijgen, is wat het werk voor mij zo boeiend maakt!

Uw modellenbureau is de meest waardevolle partner voor u als model, zelfs op de allereerste dag. Met hun mix van persoonlijke, soms exclusieve contacten, het topklasse netwerk en hun eigen modelselectie, zijn agentschappen het kruispunt tussen adverteerders en modellen. Dus als je als nieuw model wordt vertegenwoordigd door een gevestigd agentschap, is de kans groot dat je vanaf het begin een grote opdracht kunt krijgen. Want veel medewerkers van reclamebureaus, productiebedrijven of fotografen kijken altijd op de website van het bureau om nieuwe modellen te ontdekken.

Fragrance Tip!

FragranceTip.com by FIV

Aanvraag, gieten en contracten: Modelagenten nemen het beheer over

FIV: Hoe werkt een boekingsaanvraag?

Veel aanvragen voor modellen komen via de persoonlijke contacten van het agentschap, die in de loop van jaren van vertrouwenswerk zijn gegroeid. Deze klanten bellen vaak rechtstreeks naar je modellenagent en vragen om voorstellen voor producties. Veel verzoeken om inlichtingen, vooral van nieuwe cliënten die het agentschap hebben leren kennen, komen echter ook via de website van het agentschap. Ongeacht of het om persoonlijke contacten of de website van het agentschap gaat, komen de meeste aanvragen via e-mail bij het kantoor binnen.

E-mails zijn nog steeds de beste communicatiemiddelen. Als model zult u ook veel e-mails schrijven. Hier kan veel informatie worden verzameld en gesorteerd. Daarom sturen de klanten hun aanvragen ook, bijna uitsluitend rechtstreeks via e-mail. Hier kunt u alle informatie heel duidelijk plaatsen. Of het nu gaat om details zoals plaats en datum, maar ook complexere bijlagen zoals beschikkingen als PDF’s, vluchtboekingen en tickets, maar ook foto’s en video’s zijn snel beschikbaar.

Wanneer een boekingsaanvraag binnenkomt, bevat deze meestal de kadergegevens van de fotoshoot of de reclamefoto. Maar het omvat ook de concrete (of minder concrete) ideeën van het model. De verklaringen zijn zeer verschillend. Sommige cliënten hebben exacte ideeën over hun model, maar velen geven alleen globale informatie, zoals lichaamslengte, kledingmaat en huids- en haarkleur.

Modelagenten structureren uw vragen en carrièreplannen

FIV: Waar moet je als modelagent nog meer rekening mee houden bij het plaatsen van jonge modellen?

Modellenagenten en -agentschappen gebruiken hun ervaring om de goede van de minder lucratieve banen te scheiden. Dat wil zeggen dat zij berekenen of het bedrag van de vergoeding passend is in verhouding tot de media-output (het gebruik achteraf) van de shoot of de reclameshoot. Is de baan het waard voor jou? Wordt er rekening gehouden met afkoop (gebruiksrechten)? Is de klant in lijn met je carrièreplan? Is het soort fotoshoot nuttig voor jou en je portfolio? Na al deze eerste overwegingen is de opname-informatie netjes samengevat. De boeker maakt dan alleen de selectie en beslist welk model bij de klus past en welk niet. De geselecteerde modellen ontvangen nu het verzoek.

Als de voorwaarden van de opdracht op voorhand niet goed zijn, zal uw modelagent altijd eerst contact opnemen met de klant om over het honorarium te onderhandelen. Veel modellen denken bij banen alleen in termen van werktijden. Maar het is veel meer! In werkelijkheid maakt u 360 dagen reclame met uw gezicht in een campagne van een jaar. Elke dag sta je met je uiterlijk voor het merk. Daarom denken agenten niet alleen aan de enkele werkdag, maar ook aan gebruiksrechten!

Interne concurrentie in modellenbureaus

FIV: Wat zijn de selectiecriteria voor New Faces en ervaren modellen?

De selectiecriteria voor banen verschillen tussen nieuwe gezichten en professionele modellen. Terwijl nieuwe gezichten soms worden geplaatst voor “relatief” kleinere klussen, komen professionele modellen alleen in aanmerking voor grote klussen. Het ervaren model heeft het absolute voordeel dat hij of zij uitsluitend door het expressieve fotomateriaal in het boek, door bewezen talent en ervaring, boekingen krijgt. De klanten vragen dus rechtstreeks naar dit ene model (directe boeking), en niet alleen naar een selectie.

Zij reageren zeer snel op e-mails en verstrekken onmiddellijk beelden op verzoek. Als het agentschap spontaan foto’s nodig heeft voor een verzoek, bijvoorbeeld van de handen, voor een nieuwe schoonheidscampagne, nemen ze onmiddellijk een paar kiekjes. Antwoorden komen onmiddellijk en zonder veel vragen. Je moet wat professionalisme meebrengen vanaf de eerste dag! Je moet zo zijn: Ongecompliceerd, snel en altijd beschikbaar. Waarom? Dit vergroot je kansen op een baan!

Modellenagenten, agentschappen en hun klanten hebben een enorme keuze bij New Faces. Wanneer uw modelagent een verzoek van een cliënt ontvangt, voelt hij of zij hetzelfde als u: hoe sneller hij of zij antwoordt en suggesties doet, hoe groter de kans dat de cliënt een positieve beslissing zal nemen. Als iemand van een reclamebureau of een fotograaf de opdracht krijgt te zoeken, zal hij tijdens het zoeken al aan de produktie denken. Als een modellenbureau in een vroeg stadium voorstellen stuurt, heeft de producer zijn gedachten al klaar. Als hij een model bijzonder goed vindt, plant hij al met het gezicht. Als de volgende dag voorstellen van andere modellenbureaus binnenkomen, is de kans groot dat de cliënt, na al zijn overwegingen, direct voor u beslist. Snelheid is alles!

Hetzelfde geldt voor jou. Zoals reeds gezegd, is er veel keuze voor cliënten en bureaus, vooral met New Faces. Er komen steeds nieuwe modellen bij. Elk jaar is er een nieuwe generatie. Dus als je modellenagent vijftien modellen vraagt voor een opdracht en tien reageren binnen het eerste uur, dan gaan de voorstellen naar de klant. Maar als u tot de volgende dag wacht, is de kans groot dat uw portefeuille niet in aanmerking wordt genomen.

Dit verkleint je kansen op een goede baan! Daarom moet u de belangrijkste communicatiekanalen altijd op uw mobiele telefoon instellen. Dit omvat een e-mailadres, maar ook sociale netwerken en diensten zoals WhatsApp of Facebook. Omdat u uw mobiele telefoon altijd bij u hebt, bent u altijd op de hoogte van het laatste nieuws van uw agentschap! Zelfs als u niet elk uur een nieuw verzoek krijgt, is het toch de moeite waard uw mobiele telefoon regelmatig te controleren om te zien of er een nieuw verzoek van uw modellenbureau is. Op die manier kunt u snel reageren en krijgt u de beste opties.

Uw modellenbureau stelt het ook op prijs als u altijd punctueel en snel reageert op vragen. Op die manier kunt u hoge normen garanderen bij de plaatsing van modellen bij uw cliënten. Als je er als bureau altijd te lang over doet, zal de klant op een gegeven moment gewoon geen contact meer met je opnemen. Het is hetzelfde met modellen. Als u er altijd te lang over doet om te reageren, zult u uiteindelijk geen verzoeken meer krijgen en vroeg of laat zult u worden ontslagen. Vooral als nieuw gezicht, heb je veel concurrentie in een modellenbureau in het begin. De agentschappen hebben hun vaste modellen al maanden of jaren en kennen ze zeer goed. Als nieuw model, zelfs nadat je door het agentschap bent aanvaard, ben je slechts één van de vele gezichten. Er komen steeds nieuwe modellen bij en die blijven niet allemaal! De modellen agent weet dat, het modellen bureau weet dat. Daarom is het zo belangrijk dat je vanaf het begin de hoogste mate van inzet toont als je model wilt worden.

Modeltoepassingen in agentschappen

Weet je hoeveel modellen er elke dag solliciteren bij een goed bureau? Wanneer een modellenbureau een bepaald niveau van erkenning en status heeft bereikt, wanneer zijn naam staat voor eersteklas cliënten en een zeer goede baan, komen er elke dag honderden modelaanvragen binnen! Elk jaar willen duizenden jonge meisjes en jongens model worden. Zoals ik al zei, de druk van de concurrentie is erg hoog!

Permanente toegankelijkheid voor het agentschap

FIV: Betekent dat, dat modellen altijd en overal beschikbaar moeten zijn?

Je moet beschikbaar zijn, het liefst zeven dagen per week. Omdat het team van het bureau niet alleen op vaste tijden werkt. Goede modellenbureaus zijn ook ‘s avonds en in het weekend bemand, zelfs op feestdagen. Als een model spontaan afhaakt of er komt een nieuwe baan, moet je snel reageren.

Als u langere tijd afwezig zult zijn of op vakantie gaat, breng uw agentschap dan tijdig op de hoogte, zodat het weet dat u langere tijd niet beschikbaar zult zijn. Op die manier weten uw boekers dat ze een paar dagen kunnen uittrekken als u bijvoorbeeld niet onmiddellijk kunt antwoorden. Idealiter zou u altijd beschikbaar moeten zijn, ook als u op vakantie bent. Als model ben je zelfstandig en dus altijd verantwoordelijk voor je succes! Als u zich hier niet aan houdt en de communicatie laat verslappen, kan het snel gebeuren dat iemand anders uw plaats inneemt.

Hartelijk dank voor het uitvoerige interview met Stephan M. Czaja, hoofdboeker en eigenaar van CM Models. Hier kunt u meer te weten komen over zijn modellenbureau.

Het nieuwe boek van Stephan M. Czaja: Model worden & Modelleren

Modellenagent Stephan M. Czaja (CM Models) heeft het erg druk. Toch konden we de 29-jarige ontmoeten voor een kort interview en hem drie vragen stellen! Vanaf vandaag ligt zijn nieuwe boek in de winkels: The Model Book. Het 264 pagina’s tellende boek is voor beginnende modellen en beantwoordt alle vragen die jonge modellen hebben, die jonge modellen hebben. Net op tijd voor het nieuwe seizoen van Germanys Next Topmodel, is het nu op de boekenmarkt en vanaf vandaag verkrijgbaar in de Duitse winkels. Stephan M. Czaja is een modellenagent en plaatst, samen met zijn team, modellen bij internationale topklanten. Onder zijn klanten bevinden zich merken die we allemaal kennen: Prada, Tom Tailor, Calvin Klein, Dior, Peek&Cloppenburg, en nog veel meer. De portefeuille van het bureau omvat niet alleen mode, maar ook klanten als Microsoft, Opel en Mercedes Benz.

Kijk ook eens naar het tweede deel! We praten over model scouts en modelbouw. Het derde deel gaat in detail over de structuur van uw modelportefeuille.