Geld verdienen: Leren van de besten – Top 5 ondernemers

Goede ondernemers zijn altijd goede verkopers. Omdat verkopen net zo goed een onderdeel is van het absoluut noodzakelijke van een bedrijf. Er zijn bepaalde bedrijfstakken waar de prestaties van de producten absoluut twijfelachtig zijn, maar toch zijn er vindingrijke zakenlieden die alles kunnen verkopen. Het is niet voor niets dat er aloude gezegden zijn als “hij kan zelfs stofzuigers verkopen in de Sahara”. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de stofzuigerverkoper, maar ook voor de nieuwe digitale media. Vandaag is er een persoonlijke blik op rolmodellen!

Wie zijn de topondernemers als het op succes aankomt?

Met name het onderwerp “geld verdienen” trekt velen aan die geld willen verdienen door “geld te verdienen”. De producten erachter zijn absoluut dubieus en meestal gewoon standaardkennis, bij elkaar geraapt van het internet. In zogenaamde webinars (opgenomen video’s die eruit zien alsof ze toevallig vandaag worden opgenomen) maar ook in persoonlijke gesprekken worden methoden beloofd om heel gemakkelijk geld te verdienen. Uiteindelijk is het oplichterij, de ene “verdien geld coach” beveelt de producten van een andere “verdien geld coach” aan en zo verdienen de aanbieders uiteindelijk. In ruil daarvoor krijg je niets behalve een paar PDF’s en het webinar in kwestie.

De klassieke elektrische deken op de koffie, volkomen zinloos en te duur. Niettemin, het is verkocht en kopers zijn gevonden! Dit is ook de kern van de zaak: er zijn ondernemers die verkopen en dat doen zonder een echt bedrijfsmodel met toegevoegde waarde. Dit is echter het kleinste deel van de ondernemers. De meeste ondernemers bieden een geweldig bedrijfsmodel en zijn tegelijkertijd goede verkopers. De perfecte mix!

Het doel voor zelfstandigen

Je doel is dus een goede verkoper te zijn en ook een goed businessmodel aan te bieden met toegevoegde waarde en voordelen voor de consument.

Rolmodellen zijn belangrijk voor jonge ondernemers, want je vindt er natuurlijk niet veel in je vriendenkring die dezelfde levensstijl hebben. Van de avondgedachten, die minder over vrije tijd gaan en meer over nieuwe ondernemingen of financiën, tot de werktijden. Terwijl de meesten een klassieke baan hebben van 8 uur ‘s morgens tot 5 uur ‘s middags, ben jij of veel vroeger of veel later weg. Maar rolmodellen zijn ook belangrijk om te zien hoe dingen kunnen worden gedaan. Iedereen heeft zijn eigen favorieten.

Mag het een beetje “nerdy” zijn?

In mijn lezingen laat ik altijd aan de hand van enkele voorbeelden zien hoe verschillend de soorten ondernemers zijn. Van persoonlijke legendes als Robert Geiss, die alles goed deed, van ondernemerschap tot familie, tot absolute grootheden als Carsten Maschmeyer tot trendsetters, goed geboren als Kylie Jenner maar ook de absolute nerd iconen, zoals Elon Musk en mijn favoriete verhaal over ruimtevaart, auto’s, banksystemen en een domeinnaam x.com.

Je kunt van hen leren. Of het nu de marketing van Robert Geissen is, het verkoopgenie van Carsten Maschmeyer, de PR-machinerie rond Kylie Jenner of een van de nieuwe iconen van onze tijd, Elon Musk.

Daarnaast werpen we een zeer interessante blik op het onderwerp mislukking. Elon Musk, Jeff Bezos of zelfs Bill Gates. Ze hebben zich allemaal wel eens misrekend. Wist je dat al?

Mislukt en verbeterd: succesverhalen

  • Amazon wilde een eigen veilinghuis oprichten (naar het voorbeeld van eBay): mislukt.
  • Amazon wilde een zoekmachine oprichten (naar het voorbeeld van Google): mislukt.
  • Bill Gates (Microsoft) eerste software (nog op de middelbare school) die niemand wilde kopen, zelfs niet gratis, dus stopte hij ermee. Daarna kan “Micro-Soft”

Daarom kijken we enerzijds naar de soorten verkopers, maar werpen we ook een korte blik op de andere kant van de maan, weg van de werkende bedrijfsmodellen, op projecten van internationale topondernemers die zijn mislukt.

5 rolmodellen – top ondernemers

Hier is mijn top 5 ondernemers.

Robert Geiss – Mode en Onroerend Goed

Ik vind Robert Geiss absoluut inspirerend, omdat hij een geweldig gezin heeft, al heel lang samen is met zijn vrouw, veel rondreist en tegelijkertijd geld verdient. Mijn favoriete deel van de tv-serie zijn de scènes waarin ze naar onroerend goed kijken, zoals eilanden. Robert pakt een stuk papier, gaat op het strand zitten en tekent direct de kavels en de gebouwen. Als ik aan mijn onroerend goed projecten werk, is er geen betere inspiratie op visueel gebied.

Robert Geiss begon zijn carrière in het familiebedrijf, een carnaval outfitter. Later richtte hij samen met zijn broer onder meer het modemerk “Uncle Sam” op, dat hij later met winst verkocht. Tegenwoordig belegt hij voornamelijk in onroerend goed. Als ik ‘s avonds aan mijn nieuwe vastgoedproject werk, is er niets beter dan de ondernemersserie aan de kant te kijken. Een snelle reis naar de Malediven, plannen voor een paar nieuwe huizen, misschien zelf een huis kopen, en dat alles terwijl zijn marketing buitengewoon goed getimed is. Het jacht is natuurlijk gebrandmerkt met het nieuwe modemerk “Geissini”. De TV ploeg begeleidt de reizen en zijn vrouw produceert een liedje genaamd “Jetset” aan de zijkant. Even later wordt het liedje natuurlijk de theme tune van de serie. Vakantie, familie, marketing, zaken, alles in één.

Carsten Maschmeyer – Financiële producten

Carsten Maschmeyer is een van de interessantste selfmade miljonairs. Een absoluut en echt genie in de verkoop. Hij verdiende zijn grote geld met financiële producten, investeert vandaag in tal van bedrijven en is uiteraard nog steeds betrokken bij zijn oude ondernemingen. In Duitsland werd Carsten Maschmeyer vooral bekend door de hitserie “Höhle der Löwen”. In de show evalueren drie tot vier investeerders de pitches van jonge startende oprichters. Wat hem onderscheidt is dat hij een zeer analytisch en strategisch denker is. Ondanks zijn kansen, houdt hij zich erg gedeisd. Als je hem hoort praten en spreken, of dat nu met TV-camera’s is of daarachter, voel je die absolute ondernemer in elk woord en elke zin. Hij is erin geslaagd financiële producten (verzekeringen) naar een volledig nieuw niveau te tillen voor de massamarkt.

Kylie Jenner – Reality TV en schoonheid

Kylie Jenner moet zeker genoemd worden omdat zij een van de nieuwe fenomenen is. Bekende familie, uitstekende startmogelijkheden en optimaal benut. Op haar 21ste werd ze ‘s werelds jongste miljardair. Wat een prestatie! Zij had immers perfect op haar miljoenen kunnen rusten en toch is zij geïnteresseerd in zaken. Haar ouders zullen heel blij zijn!

Kylie Jenner laat je ook zien dat afkomst alles is. In mijn leven heb ik veel ondernemers ontmoet die het zonder hun ouders waarschijnlijk niet gered zouden hebben. Maar als je meteen in het begin de juiste adviseurs krijgt en je geen zorgen hoeft te maken over de financiën, heb je al gewonnen. Want deze persoon en kan zich meteen goede werknemers veroorloven en zo hoef je zelf niet veel na te denken. Waar je mee te maken hebt, dat zal er altijd zijn. De enige oplossing, je moet altijd twee keer zo lang rennen, twee keer zo snel zijn en twee keer zo hard werken. Als je dit 10 of 15 jaar volhoudt, kun je het uiteindelijk op een vergelijkbaar niveau krijgen. Maar het zal niet makkelijk zijn. Vooral als je zulke mensen als concurrentie hebt, vergt dat veel lef. Je moet hard werken, de anderen zijn op vakantie. Je vraagt je voortdurend af, hoe kunnen ze het zich veroorloven? De bittere realisatie is dat je er doorheen moet. Ondernemerschap is geen sociale club.

Elon Musk – betalingssysteem en ruimte logistiek

Deze man mag op geen enkele lijst ontbreken als het gaat om rolmodellen voor ondernemers. Elon Musk is zeker een van de meest inspirerende mensen in de wereld. Het begon allemaal met Paypal en andere projecten, vandaag is hij een van de pioniers in de ruimtevaart. Een ongelooflijke carrière.

Kort samengevat is het allemaal begonnen met de revolutie van de betalingssystemen, namelijk PayPal. De grote slimme was de symbiose met Ebay. Tegenwoordig is PayPal bijna standaard als betalingssysteem. Maar Elon Musk had goede ideeën voor PayPal en natuurlijk erna. Met Tesla ontdekte hij al vroeg een van de nieuwe technologieën van de toekomst en was hij de eerste die zich haastte met de massaproductie van elektrische auto’s. Een paar weken geleden rolde de 100.000ste auto van de band. Intussen springen meer en meer autofabrikanten op de wagen. Natuurlijk ook vanwege de dreiging van CO2-certificaten, maar ook om een graantje mee te pikken. De hemel is de limiet! Daarom is Elon Musk natuurlijk ook betrokken bij de huidige race naar de ruimte onder multimiljardairs. Maar Elon Musk weet ook hoe hij zijn eigen netwerk moet gebruiken en vorig jaar schoot hij een Tesla de ruimte in met een SpaceX-lanceervoertuig. Met live uitzendingen over de hele wereld, natuurlijk. Wow.

Mijn favoriete verhaal is dat van “x.com”. Als een nerd, ben ik vooral dol op dit verhaal. Indertijd verkocht Elon Musk het domein in een pakket. Nu, vele jaren later, heeft hij het teruggekocht voor drie miljoen. De pagina is leeg, bijna geen broncode, een simpele X. De site heeft niet eens een https certificaat. Dit is hoe groot de liefde voor een domein kan zijn!

Persoonlijke ervaring

Denk groot! Een bron van inspiratie die ik altijd in mij heb gedragen en zelfs in tatoeages op mijn huid. Grote en kleine sterren die staan voor het feit dat ik mijzelf altijd doelen stel die ik waarschijnlijk nooit zal bereiken. Waarom? Als ik mezelf maar kleine doelen stel, bereik ik ze snel, en dan? Motivatie is een extreem hoge drijfveer. Hoe hoger de doelen, hoe motiverender het is om een van de weinigen te zijn die ze bereiken. Een voorbeeld? Na mijn reclamebureau, wilde ik echt een modellenbureau beginnen. Ik was zo gecharmeerd van de naam “CM Models” omdat alle domeinen vrij waren. Gratis PR door een iets andere merknaam en het complete domeinpakket. Zo gezegd, zo gedaan. 24 maanden later stond het hele netwerk (3 merknamen van agentschappen) op pagina één. Niet alleen in het Duits, maar ook in het Engels voor trefwoorden als:

  • Modellenbureau Berlijn
  • Modellenbureau Hamburg
  • Modellenbureau Tokio
  • Modellenbureau Chicago
  • Modellenbureau Los Angeles

Het enige dat nog ontbreekt zijn New York en Londen. Als ik mezelf tot doel had gesteld om digitaal “nummer 1” te worden in Duitsland, zou ik waarschijnlijk nooit alle andere stappen hebben ondernomen. Het was dus vanaf het begin duidelijk dat de merkpositionering internationaal zou gaan en dienovereenkomstig werden alle systemen en alle structuren zo ontworpen dat wij dit doel snel en efficiënt konden bereiken.

Stel jezelf grote doelen!

“Denk groot” of zelfs “blijf hongerig, blijf dwaas”.

Steve Jobs

Steve Jobs, de legendarische oprichter van Apple, momenteel het duurste bedrijf ter wereld. Hij stierf enkele jaren geleden en is vandaag nog steeds een begrip voor bijna iedereen. Beroemde citaten zoals

“blijf hongerig, blijf dwaas”

zijn tienduizenden keren geciteerd.