Maison Margiela: schoenen, tassen, parfum – de mythe van de mode

Maison Martin Margiela is een van de beroemdste en innovatiefste modemerken. De mode van de Belgische ontwerper Martin Margiela schreef en schrijft nog steeds geschiedenis door ongewoon, deconstructief design. Het label heeft echter één ding niet: de cultus van de persoonlijkheid. Het succes van het merk ligt in zijn terughoudendheid. Omdat de ontwerper zichzelf niet op de voorgrond plaatst. Even opvallend is de no-logostrategie van het bedrijf. De anonimiteit van de ontwerper wordt weerspiegeld in zijn kleding. Lees hier het verhaal van een label dat een revolutie in de modewereld teweegbracht en daarbij ups en downs moest doorstaan.

Hier vindt u meer interessante modemerken.

+ AD + Kennst Du schon?

Anonieme revolutie van de Parijse modewereld

In 1988 richtte de Belgische modeontwerper Martin Margiela zijn eerste label op in Parijs. Onder de naam “Maison Martin Margiela” wilde de nieuwkomer een revolutie ontketenen in de commerciële mode-industrie en de mensen aan het denken zetten. In datzelfde jaar, op 23 oktober, presenteerde het label onder leiding van de getalenteerde Belg zijn eerste prêt-à-portercollectie voor vrouwen. Het succes van de show beïnvloedde al snel de waarde van het merk en na verloop van tijd wist Martin Margiela naam te maken in het Parijse modemonopolie. In dat jaar opende het label eindelijk zijn eerste winkel in Tokio. In de daaropvolgende jaren trok het Maison bijzondere aandacht door zijn onconventionele gedrag dat niet typisch was voor de mode-industrie. Werknemers, boetieks, hoofdontwerper, alles moest anders zijn dan de grote modehuizen zoals Dior, Chanel of Prada.

Toegang tot de Chambre Syndicale de la Haute Couture

Margiela’s flair voor exclusiviteit en zijn gewaagde ontwerpen werden in 2006 beloond toen de prestigieuze modevereniging Chambre Syndicale de la Haute Couture het label in haar rangen opnam. Margiela mag nu onder de naam Haute Couture uitbundige mode presenteren tijdens de Parijse modeshow. Een andere mijlpaal in de carrière van het Maison was de toekenning van de status van volwaardig lid aan de Community of Haute Couture Fashion Houses in 2012.

Overname door Diesel en de harde gevolgen

Tragisch genoeg was oprichter Martin Margiela ten tijde van de prijsuitreiking niet langer hoofd design van zijn eigen merk. Het bedrijf werd aan het begin van het millennium overgenomen door de Diesel Group en onderging als gevolg daarvan enkele veranderingen. Diesel verwachtte meer commerciële inzamelingen en een meer op winst gericht gedrag. Als gevolg van de daaruit voortvloeiende conflicten verliet Martin Margiela uiteindelijk het bedrijf in 2009. Nadat het verlies bekend was gemaakt, nam een intern, anoniem team van ontwerpers de leiding van het label over. Hoewel Margiela te kennen gaf de teugels te willen overdragen aan de Belgische modeontwerper Raf Simons, heeft een team van ontwerpers die al met Martin Margiela hadden samengewerkt, tot 2014 de collecties gecreëerd. Na het ontslag van Margiela benoemde Renzo Rosse, voorzitter van de Diesel Group, de controversiële ex-ontwerper John Galliano tot creatief directeur van Maison Martin Margiela.

Nieuwe naam na het vertrek van Martin Margiela

Waar is Martin in hemelsnaam gebleven? In 2009 verliet oprichter Martin Margiela het bedrijf en maakte de weg vrij voor nieuwe ontwerpers om de modewereld te betreden. De naam Maison Martin Margiela was geschiedenis. Maar zonder dat iemand het merkte, werd het plots gewoon Maison Margiela. Het sluipende proces van de naamsverandering was te voorzien, maar werd niet publiekelijk meegedeeld. Er was noch een officiële aankondiging, noch e-mails aan journalisten of modebladen. Gedurende lange tijd na de verandering bleven grote tijdschriften zoals Vogue berichten over Maison Martin Margiela. Bovendien leidde het merk de verandering af door tegelijkertijd de beruchte John Galliano tot hoofdontwerper te benoemen. De aandacht ging volledig uit naar de catwalk verandering, minder naar de ontbrekende M in de naam. De naamsverandering doet sterk denken aan die van Yves Saint Laurent. Het modemerk had in 2012 onder Hedi Slimane publiekelijk de “Ives” uit zijn naam laten vallen.

Martin Margiela: Hermés, Jean-Paul Gaultier, Maison Margiela

In 1957 werd de man geboren die een revolutie in de modewereld teweegbracht door het commerciële design de rug toe te keren en in plaats daarvan een nieuw modebeeld te creëren door middel van deconstructie en anonimiteit. Hoewel het merk vandaag de dag gewoon “Maison Margiela” heet, was het de Belg Martin Margiela die het bedrijf beroemd maakte. Na zijn studies aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen in 1981 werd Margiela al beschouwd als een uitmuntend talent. Voordat het traditionele label Hermès hem in 1998 opmerkte en hem aannam als hoofdontwerper van damesmode, werkte Martin als stylist. Zijn buitengewone kijk op mode baande hem een weg naar de grootste modehuizen ter wereld. Op zijn eigen verzoek vertrok de ontwerper na vijf jaar en Jean-Paul Gaultier nam zijn plaats in. Interessant is dat Margiela de assistent van Jean-Paul Gaultier was (1984-1987) nog voordat hij bij Hermés werkte. Je zou kunnen zeggen dat de Belg zijn eigen baas een stap voor was. In 1988 nam hij eindelijk de grote stap en richtte hij samen met Jenny Meirens zijn eigen mode-imperium op.

Martin Margiela’s carrière:

  • 1981: Afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen
  • Werken als stylist
  • 1984-1987: Assistent van Jean-Paul-Gaultier
  • 1998- 2003: Hermès hoofdontwerper van dameskleding
  • 1988: Oprichting van het eigen modelabel “Maison Martin Margiela
Maison Margiela, Designer Martin Margiela,

Maison Margiela, ontwerper Martin Margiela

Tentoonstellingen: Musea tonen Margiela’s mode

Naast haute couture, prêt-à-porter en commerciële collecties, zijn de kledingstukken van het label te vinden in musea en tentoonstellingen over de hele wereld. In 2018 wijdden de twee grote Parijse modemusea “Museé Galliera” en het “Museé des Arts Décoratifs” een tentoonstelling aan Martin Margiela, met een overzicht van de interessantste damesgarderobes van de ontwerper (1989-2009). Het “Museé des Arts Décoratifs” in het bijzonder richt zich op de bijzondere uitdrukking en aspiraties van de ontwerper. Werken van het label Maison Martin Margiela worden afgewisseld met werken die Margiela tussen 1997 en 2003 voor Hermés creëerde. Deze interessante curatie geeft inzicht in de psyche van de ontwerper en zijn veelzijdige creativiteit. Gedurende zijn hele carrière als ontwerper heeft Martin Margiela zich als kunstenaar getoond, door in verschillende contexten tentoon te stellen. Zijn eerste kunsttentoonstelling vond plaats in 1997 in het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

Tentoonstellingen in een oogopslag:

  • 1996: Margiela installeert een “museum in een museum” in het kader van de Biënnale van Florence voor kunst en mode.
  • 1997: Kunsttentoonstelling in het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam
  • 2001: Tentoonstelling van “Radicale Mode” in het V&A Museum in Londen.
  • 2018: Tentoonstelling “Museé Galliera” en het “Museé des Arts Décoratifs

John Galliano wordt nieuwe hoofdontwerper

De beslissing om John Galliano aan te stellen als creatief directeur voor Maison Margiela leek een makkelijke, gezien zijn indrukwekkende portfolio. Door verschillende negatieve krantenkoppen wordt hij echter beschouwd als een controversiële en omstreden persoonlijkheid. Drugsgebruik en extraverte zelfpromotie maken hem een geliefd onderwerp in de pers. Desondanks beschrijven critici de 60-jarige als een van de meest getalenteerde ontwerpers ooit.

Galliano’s carrière: studeren bij Alexander McQueen

Galliano werd in 1960 in Gibraltar geboren en genoot van een zorgeloos leven. In 1988 studeerde hij af aan de Londense Central Saint Martins School, waar ook Alexander McQueen studeerde, en maakte vervolgens indruk met zijn eerste modecollectie. Reeds een jaar later presenteerde hij zijn kleding op de Parijse catwalks en in 1995 nam hij de leiding over van het modehuis Givenchy. Daarna volgde een 11-jarige loopbaan als creatief directeur bij Dior. Onlangs heeft Maison Margiela de Spanjaard aangeworven.

  • 1988: Afgestudeerd aan de Londense Central Saint Martins School
  • 1989: Eerste eigen modecollectie in Parijs
  • 1995: Hoofdontwerper van Givenchy
  • 1997: 2008: creatief directeur bij Givenchy
  • 2014: Hoofdontwerper van Maison Margiela

John Galliano lente-zomer modeshow

Galliano’s mode is opwindend en speels, net als de ontwerper zelf. Bekijk zijn lente-zomer modeshow hier.

Schoenen, tas, shirt: deconstructie en kleermakerij

Het handelsmerk van Maison Margiela: een effen wit etiket, bevestigd met slechts vier steken. Wacht, geen flashy, artistiek logo? Helemaal niet, want dat zou niet passen bij de filosofie en de uitdrukking van het bedrijf. Maar dat is niet de enige afwijking van de typische modemarkt. De mode van Maison Margiela is anders. In zekere zin is het anti-mode. Volumineuze snits, monochrome kleurenwerelden, lichaamsvervreemdende, deconstructieve snits en gerecycleerde materialen kenmerken de mode van het label. Kortom, Maison Margiela maakt onconventionele mode met avant-gardistische en deconstructivistische invloeden. Knipsels worden op ongebruikelijke manieren uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet of er worden ongebruikelijke combinaties van materialen gebruikt. De deconstructie van de mode wordt zichtbaar in elk kledingstuk. Dingen die normaal niet zichtbaar zijn, worden naar voren gehaald. Soms gebeurt het (opzettelijk) dat de naden of de voering van een topje binnenstebuiten gekeerd zijn.

De mode van Maison Margiela in een oogopslag:

  • Volumineuze sneden
  • Monochrome kleuren
  • Lichaam vervreemdende, deconstruerende sneden
  • Herbruikbare materialen
  • Avant-garde invloeden
  • Ongebruikelijke materiaalcombinaties

Gecensureerde gezichten van de modellen: mode staat op de voorgrond

De dynamiek van de deconstructie is niet alleen terug te vinden in de kleding van het label, maar ook in de manier waarop deze wordt gepresenteerd. Modellen bij een show van Maison Margiela hebben hun gezichten bedekt of gemaskeerd om de aandacht van de mannequins af te leiden en volledig te richten op de kleding die wordt gedragen. Evenzo worden de gezichten van modellen op foto’s gecensureerd. Maison Margiela kleding is niet langer alleen mode, maar kunst.

Maison Margiela ‘Défilé’ herfst-winter collectie

De modeshows van het label Maison Margiels zijn altijd goed voor verrassingen. Ze zijn buitengewoon, extrovert en volledig gericht op mode. Het model is op de achtergrond. De artistieke voorstellingen trekken elk jaar duizenden toeschouwers naar de tribunes. De who’s who van de modewereld volgt de kleurrijke creaties in de voorste rijen.

“Replica: The Perfume

De geur van sigaren en cocktails waart door de kamer en het is snel duidelijk dat iemand Replica draagt. Replica, wat kopie of bedrog betekent, is een reeks van acht verschillende geuren voor mannen en vrouwen. Het parfum is een verwijzing naar de “Replica”-collectie van Martin Margiela en beschrijft volgens een kenner de “reproductie van vertrouwde geuren en momenten uit verschillende plaatsen en tijdsperioden”. Het is echter niet het eerste parfum van het luxelabel. In 2010, nog onder leiding van Martin Margiela zelf, werkte het label samen met L’Oréal en bracht het de uniseks geur “untitled” uit. De Replica-serie volgde in 2015.

Maison Margiela, Modemarke, Replica, Parfum,

Maison Margiela “Replica” Parfum, Editie “Jazz Club”

  • Klik hier om naar Maison Margiela te gaan. Vind meer opwindende producten naar uw smaak.

Samenwerkingsverbanden: H&M en Co.

  • H&M (2012): Kledinglijn
  • Swarovski (2013)
  • L’Oréal (2015): Replica-parfumreeks
  • Converse(2013): Schoencollectie

Het geen-logo-concept

Het unieke logo van Maison Margiela verraadt al de ongewone filosofie achter het merk in de modewereld. Het is niet voor niets dat het etiket is bevestigd met slechts vier steken. Het stelt de drager in staat het zonder veel moeite te verwijderen en zo het kledingstuk anoniem te maken. De faam van het merk is niet alleen gebaseerd op zijn ongewone inzicht in design, maar ook op zijn presentatie. Keyword Brand Heritage. Bij Maison Margiela staat niet de ontwerper op de voorgrond, maar het merk en alles wat daarachter zit.

Terughoudendheid en anonimiteit van de ontwerper: geen interviews en foto’s

Het communicatiebeleid van het merk bevat de volledige reserve en anonimiteit van de ontwerper. Martin Margiela geeft zelden interviews en als hij dat doet, spreekt hij in de “wij”-vorm. Op die manier vermijdt hij een mogelijk noodzakelijke imagoversterking en toont hij waardering voor zijn team. De collecties zijn een collectieve inspanning van het team en zo verschijnen alle medewerkers samen op de catwalk na een modeshow in doktersjassen. De dresscode van de werknemers is een “blouse blanche”, die moet refereren aan de haute couture ateliers van het verleden. Het logo, het label, de werkkleding en zelfs de gebouwen, showrooms en boetieks en het meubilair zijn allemaal in het wit. Maison Margiela is in oorsprong een tegenbeweging van de jaren ’90 celebrity-cultuur en toont een nieuw soort bedrijfscultuur die de consument aan het denken moet zetten.

Films en documentaires over Maison Martin Margiela

Martin Margiela liet zich nooit fotograferen, hij gaf nooit interviews en onthulde nooit iets over zijn mode. Een mysterie dat in de modewereld vaak voor onbegrip en bewondering heeft gezorgd. Sinds 2017 worden de geheimen van de ontwerper verkend in de vorm van verschillende documentaires en films. “Wij Margiela” en “In zijn woorden” tonen de kijker indrukwekkend materiaal achter de schermen. Het mysterie van Martin Margiela wordt stap voor stap ontrafeld.

Martin Margiela: “In zijn eigen woorden

Dit jaar zal een zeer bijzondere documentaire modeliefhebbers en -fans een nieuwe kijk geven op modeontwerper Martin Margiela. In de documentaire “In his own words” vertelt de ontwerper openhartig over zijn opvatting van mode en hoe de mode is veranderd.

“We Margiela”: Documentaire & Biografie

Hoewel iedereen met affiniteit voor mode de naam Martin Margiela heeft gehoord, is er weinig bekend over de persoon achter het mode-imperium. Interviews van de ontwerper zijn zeer zeldzaam en zijn publieke optreden is ook bijna onbestaande. In de documentaire “We Margiela” uit 2017 wordt het leven van de oprichter belicht, evenals zijn ontwerpstrategieën en creatieve processen. Zo komt naar voren dat Margiela een zeer spontaan, risicovol persoon is en dat veel van zijn ontwerpen en ideeën gebaseerd zijn op toeval en intuïtie. Margiela, daarentegen, vertrouwt op zijn buikgevoel en volgt zijn modefilosofie.

 

  • Meer spannende modemerken zoals Dior, Givenchy of Chanel vindt u in onze merkengids.

+