De Fabricant: VR Mode – Milieuvriendelijke, virtuele patronen in plaats van “echte” inspanning

The Fabricant – commercials, modefilms, allemaal zonder een kledingstuk aan te raken. Geen enkel foto- of videoteam hoeft de halve wereld rond te vliegen. Alles wat wordt verbruikt zijn gegevens. Net als virtuele avatars, zijn er geen grenzen aan creativiteit. Het is een lange weg geweest van 2016 tot nu. Maar nu produceer je de nieuwe keylooks voor modemerken als Puma en Napapijri. Als modeblad schrijven we ook echt – graag en veel! Maar soms zeggen foto’s en video’s meer dan duizend woorden. Het is hetzelfde met“The Fabricant“.

De Fabricant?

Gisteren sprak ik met een creatieve manager van een groot sneakermerk. Ik sprak kort over het interview dat we net deden over het onderwerp VR(Virtual Avatars: Creator Interview). Diezelfde avond waren de About You Awards. Op de rode loper: Bill Kaulitz en Noonoouri, een van de meest succesvolle virtuele influencers.

Dit bracht ons bij nieuwe trends en hypes. Hij (Creative Arts, sneakermerk) maakte me attent op dit Nederlandse bedrijf:

De Fabricant

De Scheppers over zichzelf

Hun missie is om “de mode-industrie naar een nieuwe sector te leiden”. Daarbij richten ze zich op pure, digitale kleding. Mode die niets anders verspilt dan gegevens en fantasie gebruikt in plaats van dure middelen.

Met deze digitale kleding keert The Fabricant naar eigen zeggen terug naar de kern van wat mode altijd is geweest en wat het zou moeten zijn:

“Een speelse arena om onze identiteit en individualiteit te verkennen en uit te drukken.”

De toekomst van de mode is “collaboratief, creatief, inclusief en duurzaam”. Bij pure digitale mode zijn mensen geen passieve consumenten, maar creatieve actoren die hun zelfexpressie vormgeven en hun virtuele identiteit samenstellen via digitale kleding, zonder de negatieve voetafdruk”.

Het enige wat nu nog ontbreekt is de juiste app om je eigen virtuele avatars te maken.

Jaren van ontwikkeling

De eerste modestukken werden al in 2016 geanimeerd.

Virtuele mode: de lange weg (2016) – Video

Puma FW21 / De Fabricant – Video

Vandaag werken ze samen met merken als Puma aan nieuwe ideeën voor de modewereld. Puma x CSM FW21 collectie in samenwerking met The Fabricant. De video zou uiterst moeilijk te produceren zijn zonder VR. Dus er zou geen kledingstuk aangeraakt worden en geen videoteam zou de wereld rond moeten vliegen.

Napapijri SS21 / The Fabricant – Video

Met Napapijri is er ook iets nieuws gecreëerd. Het Italiaanse streetwear merk Napapijri wilde ook een puur digitale video van het merk maken. Op die manier wordt het winkelend publiek geïnspireerd tijdens het verkoopgesprek. “The Fabricant” digitaliseerde verschillende key looks en individuele kledingstukken voor verschillende kanalen.

Kerry Murphy van The Fabricant: Fashiontech

Kerry Murphy van “The Fabricant” vertelt over digitale mode voor virtuele identiteiten tijdens #FASHIONTECH Berlin, al in juli 2019, in Festsaal Kreuzberg.

De echte en virtuele werelden smelten steeds meer samen, zoals hier bij de making-of van de eerste fotoshoot van Shudu, nu een van de grootste virtuele modellen.