CFD-organisator Ralf Daab

Ralf Daab is niet alleen de oprichter van de uitgeverij DAAB MEDIA, de in Keulen gevestigde boekuitgever heeft ook de modebeurs “Cologne Fashion Days” opgericht, die vorig jaar in Keulen-Deutz zijn première beleefde. Ik sprak met hem over het idee achter het mode-evenement, de Cologne Fashion Days 2015 en zijn kijk op mode.

CFD: Modebeurs voor Consumenten

FIV: Mijnheer Daab, u bent de organisator van de Keulse modedagen, die dit jaar voor de tweede keer plaatsvinden. Voor degenen die de CFD nog niet kennen, wat voor evenement is het? Wat maakt de modebeurs van Keulen zo bijzonder in vergelijking met andere modebeurzen?

De CFD is een consumentenbeurs en geen vakbeurs voor de textielhandel. Bezoekers kunnen de ontwerpers ontmoeten, nieuwe looks vinden en deze direct kopen en zelfs op maat laten maken. Ik zie dergelijke B to C-evenementen als nieuwe platforms voor jonge modelabels om hun eigen verkoop op te bouwen en hun klanten of beter hun fans te leren kennen, en ook vice versa voor mensen die zich meer individueel willen kleden en niet de standaard look van de kapstok willen kopen. Ik denk dat we dat heel goed doen met de COLOGNE FASHION DAYS, zeer kwalitatief, zeer stijlvol en met veel passie.

FIV: U bent eigenlijk een uitgever van boeken, hoe bent u ertoe gekomen een dergelijk evenement te ontwikkelen en te organiseren?

In 2009 publiceerden we een boek over jonge modeontwerpers en organiseerden we spontaan een modeshow in Keulen onder de naam COLOGNE CATWALK. We hebben het tot nu toe vier keer gedaan en tegelijkertijd nieuwe modeboeken gepubliceerd. Toen steeds meer mensen vroegen waar ze de op de catwalk getoonde dingen konden kopen, was het duidelijk dat we een verkoopbeurs zouden opzetten, de CFD. De première van vorig jaar heeft aangetoond welk potentieel deze beurs heeft, zowel als verkoopsbeurs als in de stad Keulen.

FIV: Vorig jaar vierde de CFD zijn première, toen nog in Keulen-Deutz. Dit jaar vindt het meerdaagse evenement plaats in het Mercedes Benz Center in Braunsfeld. Waarom de verandering van locatie?

We hielden de première van de CFD in Dock.One in New York, een superlocatie, precies goed voor een mode-evenement. We zouden het CFD 2015 daar weer hebben gehouden als Mercedes-Benz, die in voorgaande jaren al sponsor was, mij niet had benaderd om het CFD samen met de COLOGNE FASHION AWARD in het Mercedes-Benz Center in Braunsfeld te houden. Als gastheer stelt Mercedes hun locatie ter beschikking, wat voor ons een grote financiële verlichting betekent in vergelijking met de huur in Dock.One. Een tweede factor is ook dat de andere kant van de Rijn nog steeds veel mensen afschrikt om langs te komen. Er komen veel meer bezoekers naar Braunsfeld, zoals u weet van andere evenementen.

CFD 2015 in het Mercedes Benz Centrum

FIV: Hoe zijn de CFD’s gestructureerd/gepland op de nieuwe locatie?

Op de benedenverdieping wordt een grote catwalk ingericht en de stands van de exposanten bevinden zich in de open ruimten op de 1e en 2e verdieping. We krijgen de stands van Koelnmesse. Ze passen perfect in het interieur en vormen samen met de tentoongestelde auto’s een heel mooi plaatje.

FIV: Hoe worden de CFD’s gefinancierd?

Mercedes-Benz levert ons de locatie, waardoor we minder moeite – dus kosten – hoeven te doen. Koelnmesse stelt ons de standplaatsen ter beschikking en de exposanten betalen ons een standhuur. Maar het zou niet lukken zonder sponsors, partners, ons eigen team en helpers.

FIV: Hoe selecteert u de ontwerpers die hun collecties mogen tentoonstellen op de Keulse modedagen?

Wij hebben jonge couture en urban chic als leidraad genomen, d.w.z. jonge modeontwerpers met kwaliteitsnormen en een zekere stijl. Coole, elegante, ongewone maar draagbare en betaalbare mode. Wij zien er nauwlettend op toe dat de CFD een beurs van hoge kwaliteit is en geen rommelmarkt.

Keulse modedagen: catwalk, talks & meer

FIV: Wie zit er dit jaar in de jury die de ontwerpers selecteert die hun collecties op de catwalk mogen voorstellen?

Dit jaar doen we het anders; de ontwerpers kunnen hun eigen catwalk boeken en zo krijgt elke exposant de kans om zijn collectie op de catwalk te tonen.

FIV: Het voorprogramma dit jaar is ook zeer interessant. Wat staat ons precies te wachten?

In een beautyruimte kunnen bezoekers zich laten opmaken, stylen en sprayen, een modellenbureau doet de hele drie dagen castings, in een fotostudio die in een vrachtwagen is gebouwd, kunnen mensen zich verkleden en hun foto’s op Facebook zetten. Bezoekers kunnen dus niet alleen winkelen en shows bekijken, maar ook actief deelnemen. En er zijn twee praatrondes op zaterdag en zondag.

FIV: Welke deskundigen zitten in de gespreksrondes of geven lezingen? Over welke onderwerpen?

Op zaterdag houden we een gespreksronde met ontwerpers die zullen vertellen over hun carrière, hun ideeën en visies. Gespreksgasten zijn Gabriele Koch (L-Gabrielle) en Claudia Schwarz (Ludwig & Schwarz), en actrice Liz Baffoe, die op de COLOGNE FASHION DAYS voor het eerst haar collectie aan het publiek voorstelt.

De tweede gespreksronde op zondag zal draaien om het thema Keulen als modelocatie en waarom Keulen eindelijk weer mode moet promoten. Gespreksgasten zijn Ulrich Soenius (IHK), Jochen Heufelder (cultuurmanager) en twee andere gasten. De lezing zal worden geleid door Albert Kock van de Presseclub Köln.

Ralf Daab over mode en Keulen

FIV: Welke ontwerpers zou u persoonlijk dit jaar in het bijzonder aanbevelen?

De mannenwinkel, omdat ik daar net een nieuw pak heb gekocht. Maar ik zou ze allemaal aanraden, want alle ontwerpers hebben geweldige collecties. Anders zouden ze niet bij de CFD zijn.

FIV: Wat betekent mode voor jou?

Mode is tijdloos voor mij. Persoonlijk volg ik geen modetrends maar draag ik waar ik me prettig in voel en waar ik mezelf in terugvind. Veel mensen kopen dingen die op dat moment trendy zijn, maar die hen niet goed staan. Dat ziet er dan gekunsteld uit. Voor mij moet mode authentiek zijn.

FIV: Wat verbindt Keulen met mode voor u?

Op dit moment is het meer een herinnering aan de tijd toen de Men’s Fashion Week en Interjeans nog in Keulen waren en Bread and Butter werd opgericht. De laatste jaren hebben zich echter veel nieuwe labels in Keulen gevestigd die het Keulse modebeeld nieuw leven inblazen, bijvoorbeeld in de Belgische wijk. Er komt iets aan, je kunt het voelen.

FIV: Denkt u dat Keulen het potentieel heeft om een serieuze concurrent te worden voor Berlijn of andere modesteden in Duitsland?

In ieder geval is Keulen geografisch beter gelegen dan Berlijn door de nabijheid van Amsterdam, Brussel, Antwerpen, Parijs en Londen, en het Rijnland is een regio met veel meer koopkracht. En Keulen is een creatieve stad die door zijn mentaliteit ook heel open is, wat ontwerpers veel vrijheid geeft om zich verder te ontwikkelen.

FIV: De laatste Keulse modedagen zijn zeer goed ontvangen, hoe ziet u de zaken de komende jaren evolueren?

Ik denk dat de COLOGNE FASHION DAYS dit jaar weer zeer succesvol zullen zijn en dan zullen we snel beslissen waar en wanneer de CFD 2016 zal plaatsvinden. Met iets meer aanlooptijd dan dit jaar zullen we meer exposanten krijgen en kunnen we pop-upwinkels opzetten, modewinkels inlijven en modeshows in de hele stad organiseren. Ik zie Keulen over 4 à 5 jaar weer een bolwerk van de mode worden en dat de modewereld hier één of twee keer per jaar bijeenkomt.

FIV: Mijnheer Daab, hartelijk dank voor het interview!

Nadere informatie over de “Keulse modedagen”:

www.colognefashiondays.com
[sc:ad-fashion2]