B.O.X.E.R – De band in interview: De beat voor de catwalk
FIV: Eigenlijk komen jullie alle drie uit de modewereld. Hoe ben je in de muziek terecht gekomen?
Jakob: Na jaren pianoles wilde ik op tienjarige leeftijd eindelijk een sexier instrument leren, een cooler instrument: Ik wilde elektrische gitaar spelen zoals de casual junkies van de rock bands, zoals Kurt Cobain en Slash. Op mijn elfde had ik mijn eerste punkrockband, op mijn achttiende zat ik stevig in de hardcorescene en had ik drie bands. Later plugde ik mijn gitaar vaker in de computer dan in de versterker en experimenteerde ik met elektronisch spul en noise.
Anna-Maria: Ik begon met zanglessen toen ik 14 was. Vanaf dat moment kon ik niet meer van zingen afblijven. Sindsdien heb ik met verschillende producers gewerkt en dingen uitgeprobeerd. Tegelijkertijd nam ik deel aan de popcursus aan de muziekacademie van Hamburg, nam ik deel aan het programma “Radio Hamburg zoekt het megatalent” van Radio Hamburg, enz.
Jan Ole: Ik drum al sinds mijn zevende. Alle jongens in mijn kliek namen toen drumles, we waren min of meer een drumbende. Toen ik 14 was, begon ik mijn eigen band en vanaf dat moment was alles duidelijk.
B.O.X.E.R. – Sweat & Stripes
Anna-Maria, Jan Ole en Carl Jakob zijn B.O.X.E.R – Music meets fashion
FIV: Hoe zou u omschrijvenhoe zou je je muziekstijl omschrijven? Wat kan het publiek verwachten van B.O.X.E.R?
Jakob: Dat is niet helemaal straight pop.
Jan Ole: We maken indie-electro-pop, waarbij we instrumentaal geluid mixen met elektronisch geprogrammeerde elementen.
Anna-Maria: Sferische Indie Electro Pop
The Video – B.O.X.E.R. – Sweat & Stripes
FIV: Ik kon op uw homepage al zien dat u samenwerkte met Germanys Next Topmodel. Hoe is dat zo gekomen?
Jakob: Heel onduidelijk, maar op een bepaald moment werd één van onze nummers constant gespeeld voor de show – en waren we plots wereldberoemd.
Jan Ole: Stylight, een modeblog en -winkel uit München, vroeg ons of ze een van onze nummers, “Sweat & Stripes”, mochten gebruiken als muziek voor hun commercial voor de presentatie van het laatste GNTM-seizoen. Natuurlijk hadden we er niets op tegen.
FIV: Speel je ook op modeshows? Waar moet je als muzikant rekening mee houden?
Jakob: We spelen meestal op de after-show party’s van modeshows. De mensen zijn meestal nadrukkelijk ongeïnteresseerd, wat nonchalant moet overkomen, denk ik, dus moeten we des te luider en wijdbeenser optreden.
Op niets. Dat is het mooie ervan. Je kunt zijn wie je wilt. Op dat moment is het leuk om muzikant te zijn en je als muzikant door het modecircus te bewegen.
Jan Ole: Ja, we speelden bijvoorbeeld op de Marina Hoermannseder aftershow party op de Berlin Fashion Week in de zomer.
Je moet op tijd aan de bar zijn, want er wordt in de modewereld nog meer gedronken dan in de muziekindustrie.
FIV: Anna-Maria en Jan Ole, jullie waren beiden succesvol als model voor jullie de band oprichtten.jullie waren beiden succesvol als model. Fvoor wie heb je gewerkt? En wie zijn jouw mode goden?goden?
Anna-Maria: Ik ging naar Parijs voor de modeweek toen ik 18 was en begon met ontwerpers als Dolce Gabbana, Givenchy, Chloe, Chanel, enz. Ik zou het geen modegod noemen – zoals Jake, ik ben niet emotioneel genoeg over de mode-industrie. Vivienne Westwood, echter, is een stijl die ik ook graag op het podium zou dragen.
Jan Ole: In tegenstelling tot Annama werk ik pas sinds korte tijd als model. Mijn bekendste klant is waarschijnlijk Hugo Boss. Maar ik heb vooral genoten van het werken met Guido Maria Kretschmer. Ik waardeer hem echt als persoon.
Helaas ken ik geen goden persoonlijk.
Carl Jakob, je bent misschien niet bekend als model, maar je bent een succesvol modeblogger. Wat fascineert je in de modewereld? WatWaar schrijf je specifiek over op Dandy Diary?
Jakob: Op Dandy Diary schrijf ik over mannenmode. Ik ben er niet echt door gefascineerd. De ellendige aard van de industrie en al de kant-en-klare mensen, dat is wat me interesseert. De mode-industrie doet iets met mensen – en dat is vaak niet goed, maar altijd interessant.
Een foto die is geplaatst door BOXER (@b.o.x.e.r) op am.
Voor hun muziekcarrière waren ze gepassioneerde bloggers
FIV: Nu jullie succesvolle muzikanten zijn, werken jullie nog als modellen/bloggers?
Jacob: Dat is het mooie ervan: je kunt beide heel gemakkelijk combineren. Ik zou het extreem saai vinden om 24 uur lang alleen maar gitaar te spelen. 24 uur lang bloggen is net zo saai.
Anna-Maria: Zeker, het is een prachtige combinatie. Ik ben zelfs geboekt voor een of twee modellenklussen vanwege het. Het is een leuke levensstijl om bijvoorbeeld naar Londen te vliegen voor een klus, en dan op het podium te staan.
Jan Ole: B.O.X.E.R. biedt ons allerlei mogelijkheden, want de band zit toch in de modewereld. De snijpunten zijn gewoon enorm. Als we bijvoorbeeld op een Fashion Week feest spelen, is er niets dat ons tegenhoudt om vooraf bij de shows te spelen.
FIV: Wat betekent mode voor jou?
Jan Ole: Net als muziek: verandering en ontwikkeling, maar ook communicatie en identificatie. Niets is in steen gebeiteld, alles is toegestaan. Een speeltuin.
Jakob: Ik heb er geen emotionele band mee, geen favoriete mode, geen favoriete ontwerpers. Uiteindelijk geef ik niet om mode.
Anna-Maria: Mode heeft voor mij geen diepere betekenis. Maar omdat ik me af en toe in de modewereld begeef, heb ik al een paar mooie dingen meegemaakt. Ik ben blij dat dat zo blijft.
Foto geplaatst door BOXER (@b.o.x.e.r) op
FIV: Wat zijn uw absolute mode must-haves?
Doc Martens!! Ik moet al 6 paar hebben en ik wil er nog meer.
Jakob: Momenteel moet je zeker nog peperdure designer sportschoenen hebben. Heel binnenkort moet je bell-bottoms dragen en de jaren ’70 trend volledig omarmen.
Jan Ole: Naast de klassieke must-haves als pak & das, het perfecte T-shirt en goede laarzen. Allemaal in het zwart.
FIV: Zijn er nog grappige mode faux pas uit je jeugd?
Jakob: Ik zag er echt beroerd uit in een te grote roze trui met lang haar. Maar vandaag de dag, zou dat erg cool zijn.
Anna-Maria: Eigenlijk alles wat ik toen droeg. Het was altijd bijzonder belangrijk voor me om er anders uit te zien dan de anderen. Dat is me zeker gelukt, maar het ging gepaard met een griezelige smaakafwijking.
Jan Ole: Veel spullen, waar te beginnen… Vanwege de kledingvoorschriften van mijn eco-pacifistische ouders, liep ik voornamelijk rond in zelfgemaakte gebreide kleding. Natuurlijk zou dat nu heel cool zijn, maar toen waren Mickey Mouse truien meer in de mode. Ik had als kind ook een bijzonder lelijke bril en een enkele lange lok haar achter op mijn hoofd. Maar dat was vreselijk in de mode in de jaren 80.
FIV: Hoe combineer je mode met muziek? Of zijn het twee verschillende werelden?
Jan Ole: Dat is zeker heel duidelijk een. Het gaat gewoon over popcultuur die zich op verschillende niveaus uitdrukt.
Jakob: Muzikanten zijn een beetje anders dan modemensen – en in feite vaak meer bourgeois. Maar uiteindelijk drinken ze allemaal graag champagne en kijken naar zichzelf in de spiegel.
Anna-Maria: Het zou geweldig zijn om een muziekidentiteit voor een modemerk te creëren. Muziek gebruiken als communicatiemiddel voor een merk werkt heel goed. Het is hetzelfde andersom. Als jonge hippe bands voor een bepaald merk gaan en dat op het podium dragen, kan dat een trend in gang zetten. Mode en muziek is een zinvolle interactie.
FIV: Hoe bereid je je voor op je optredens? Ook qua styling?
Jakob: Een halve fles wijn voor de voorstelling geeft elke look de juiste ongedwongenheid. En anders, heel belangrijk: neem een ander T-shirt mee. Afgezien daarvan, draag ik meestal precies wat ik normaal op het podium draag. Annama is een beetje moeilijker.
Jake drinkt een halve fles wijn leeg, ik neem misschien twee glazen van de rest. Maar ik probeer het podium op te gaan met een helder hoofd. Technisch gezien, worden we gesteund door de ene of de andere ontwerper. Dat is geweldig en maakt de vraag “Wat zal ik aantrekken?” een stuk makkelijker, vooral voor mij.
Jan Ole: Voor het concert zet ik mijn koptelefoon op, luister ik naar harde muziek en drum ik met de stokken op mijn knieën. Adrenaline doet de rest.
Als ik optreed, draag ik over het algemeen liever heel weinig, anders zit het alleen maar in de weg als ik aan het drummen ben. Soms werken we samen met ontwerpers die we leuk vinden.
FIV: Goed. Jullie komen alle drie uit de modewereld. Maar hoe hebben jullie drie elkaar leren kennen?
Jan Ole: Ik ken Jakob eigenlijk al heel lang uit de Hamburgse muziekscene. Ik ontmoette Annama op een van de DandyDiary feestjes op de Berlin Fashion Week.
Jakob: Op een Fashion Week feestje van mij.
Anna-Maria: Jake organiseert elk jaar HET openingsfeest voor de Berlijnse modeweek, waar ik Jole tegen het lijf liep. Onverwacht en betrekkelijk snel bevonden wij drieën ons in de studio. Het klikte meteen, om het zo maar te zeggen.
Een foto die is geplaatst door BOXER (@b.o.x.e.r) op .
FIV: Hoe is de naam Boxer tot stand gekomen?
Jakob: Dat was een puur esthetische beslissing. De naam klinkt goed, ziet er goed uit, kan worden uitgesproken zonder grote onoverkomelijkheden.
Anna-Maria: Waarom een naam met een lang ontwikkelingsverhaal? Een coole, krachtige naam die zowel in alle talen als in zijn uiterlijk uitstekend werkt en vooral gemakkelijk te onthouden is – heel belangrijk. De eigenlijke betekenis van een woord verdwijnt vroeg of laat naar de achtergrond.
Jan Ole: B.O.X.E.R. ziet er gewoon sterk uit wanneer het geschreven wordt en heeft dan een even krachtige betekenis in zowat elke taal. Er zijn maar weinig woorden die in de meeste talen bestaan.
FIV: Wat wil je met je muziek overbrengen, is er een boodschap?
Jakob: Ik hoop het niet! Mijn favoriete band is Sigur Ros, die op een gegeven moment besloten geen songteksten meer te gebruiken en in een fantasietaal te zingen. Ik denk dat dat goed is. Maximale geslotenheid van de teksten, dus maximale openheid in de interpretatie.
Anna-Maria: Echt goede muziek maken en een beetje meer bieden dan dat.
Jan Ole: Het gaat over muziek, het moment, verlangen, pijn en verwachting. Alles.
FIV: U komt uit Hamburg: wat associeert u met de Noordse Hanzestad?
Jakob: Ik hield erg veel van Hamburg. Mijn studietijd daar was een van de allerbeste tijden van mijn leven, ik ontmoette er een van mijn beste vrienden en ook mezelf. Hamburg was geweldig. En op een gegeven moment was het genoeg. Nu is Berlijn geweldig.
Anna-Maria: Mijn huis.
Jan Ole: De basis. Hamburg is mijn thuis. Ik kwam hier voor de muziek en vond wat ik zocht.
FIV: Wat is een typisch Hamburgs modecliché dat u absoluut kunt bevestigen?je kunt absoluuts?
De jongens willen allemaal op hun eigen vader lijken.
Anna-Maria: De Hamburgers missen de moed om hun eigen stijl te vinden. Het lijkt me dat ze het uiterlijk van de mannequins 1 op 1 overnemen, geïnspireerd door Closed. Hamburg chic is zeker schoon en elegant.
Jan Ole: Meer is meer. Een beetje minder dan in München, dat wel.
Een foto die is geplaatst door BOXER (@b.o.x.e.r) op .
FIV: Wat zijn je dromen enWat zijn jullie dromen en doelen, zowel als muzikanten en als privé-personen, modellen en bloggers?
Anna-Maria: Zeker om op te treden in de Royal Albert Hall in Londen! En in de eerste plaats zou ik graag zo’n gevarieerd leven blijven leiden als ik tot nu toe heb gedaan.
Jan Ole: Dat alles zo spannend blijft als het nu is.
Jakob: Ik plan momenteel een groter project met mijn dandy maatje David. Het zou in april klaar moeten zijn. Het zal baanbrekend zijn en het beste wat we ooit hebben gedaan.
FIV: Wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten: brengt Boxer een nieuwe plaat/single uit?
Jakob: Ja, natuurlijk, alles. Snel!
Anna-Maria: De plaat komt begin volgend jaar uit!!! Tot dan zullen er nog veel spannende dingen gebeuren.
Jan Ole: Ja! Het album is klaar en komt in 2016!
FIV: Beste B.O.X.E.R team, hartelijk dank voor het interview!