Miu Miu: het kleine zusje van Prada – leder, tassen & co.
Miu Miu – bij velen alleen bekend als het goedkopere zusje van Prada – weet zich ook zonder Prada staande te houden. Miuccia Prada is erin geslaagd om ondanks het lagere prijssegment haar kwaliteit, creativiteit en innovatie te behouden. Miu Miu heeft zich gevestigd als een Italiaans luxelabel dat zich richt op de expressie en het samenspel van vrouwelijke energie, kracht en creativiteit. Miuccia Prada’s jeugdgarderobe dient hier als de grootste inspiratiebron. Als u meer wilt weten over de buitengewone designcreaties en de oprichting van dit label, volgt hieronder een virtuele reis in de wereld van Miu Miu.
Miu Miu: van bijnaam tot luxelabel
De naam van het Italiaanse modehuis is geïnspireerd op Miuccia Prada’s koosnaam uit haar jeugd. In 1993 opende zich een nieuwe deur in de Italiaanse modewereld. Een deur waar vooral jongere klanten om vroegen en in de rij stonden. De eerste boetiek opent in Via della Spiga, Milaan. Drie jaar later debuteert Miu Miu met haar eerste modeshow op de New York Fashion Week. Met Kate Moss als model, lijkt niets het succes in de weg te staan. Miu Miu is de meest ongeremde uiting van Miuccia Prada’s creativiteit. XXL kant over strakke bodysuits of fietsbroeken en -shirts worden de signature pieces van het merk. De jonge lijn ligt de ontwerpster na aan het hart en daarom is authenticiteit altijd haar topprioriteit.
“Ik ben veel verschillende vrouwen, afhankelijk van de situatie en stemming. Prada en Miu Miu zijn de twee polen van mijn universum.”
Haar collecties zijn altijd een spel tussen jeugdige naïviteit en expressieve elegantie. Zij beweegt zich liever op het terrein van de vrouwelijke clichés en wekt provocaties op. Haar creaties zijn een uiting van nieuw design, onverwachte patronen en kleuren, waarbij grenzen een vreemd vocabulaire lijken.
Miuccia Prada: het gezicht achter het Italiaanse modemerk
Deze woorden vatten Miuccia Prada’s filosofie samen. Zij wil vrouwen de kans geven zich van de massa te onderscheiden zonder de status van buitenstaander aan te nemen – om gewoon zichzelf te zijn. Zij werd in 1949 in Milaan geboren in een welgestelde familie en had vanaf haar geboorte contact met de modewereld. Vlooienmarkt kleding en vintage kleding hielpen haar zich te onderscheiden van de massa toen ze jong was.
“Ik vind dat elke vrouw de kans moet krijgen om naakt over straat te lopen!”
“En Vogue” was zelden haar doel, eerder begreep ze plezier in provocatie. Ze studeerde politieke wetenschappen. Dit werd gevolgd door vijf jaar acteer- en mimeopleiding. Op slechts 28-jarige leeftijd zou haar carrière echter een geheel andere wending nemen. Ze nam de derde generatie van het familiebedrijf Prada over. Zij zorgde voor een revolutie door naast de klassieke ledercreaties een modelijn op te zetten. Het tijdperk van “Pradamania” leek haar echter niet genoeg – dus lanceerde ze in 1993 de meer betaalbare tweede lijn Miu Miu. Met haar onconventionele, experimentele en toch vrouwelijke werk inspireert ze de modewereld tot op de dag van vandaag.
Interview met Miuccia Prada tijdens een Miu Miu modeshow
De nogal mediaschuwe ontwerpster geeft een kort interview over haar Miu Miu herfst-wintercollectie 1997. Deze video toont het unieke charisma van de ontwerpster en de opmerkelijke ontwikkeling van het label. Het kleine zusje van Prada heeft de stap naar het moderne tijdperk gezet en is vandaag, net als het moederbedrijf, een van de hotste merken onder modeliefhebbers.
Uitzonderlijke, inspirerende en vrouwelijke collecties
Miuccia Prada weet hoe ze de aandacht moet trekken. Haar collecties bekoren door hun brede waaier, aandacht voor detail en diversiteit. Elk jaar worden in de modewereld verschillende modeshows en collecties voorgesteld, maar Miu Miu slaagt er altijd in haar fans te boeien. Kijk zelf maar!
Codes: individuele, extravagante handtekening van Miuccia Prada
De ontwerpen doen vaak denken aan Miuccia Prada’s persoonlijke enthousiasme voor de hippiestijl. Oversized coupes contrasteren met provocerende mini shorts, retro lijnen gecombineerd met moderne details en vrouwelijke silhouetten geven uitdrukking aan de filosofie van Prada.
R.I.P. mannenlijn, hallo schoenen, tassen en parfums
Hoewel de meerderheid van de Miu Miu-fans het merk alleen associeert met vrouwelijke kleding, is er een minderheid die weet heeft van de mannelijke tegenhanger. Deze onwetendheid kan te wijten zijn aan het feit dat de lijn sinds 2008 tot het verleden behoort.
Het verlies van iets gaat meestal gepaard met de winst van iets anders. Dit is ook het geval met Miu Miu. Hoogwaardige tassen, bijzondere schoencreaties, accessoires, juwelen, extravagante brillen en parfums hebben zich intussen naast de conventionele kledingvorm genesteld.
“Als ik aan Miu Miu werk,” vertelde Prada aan Women’s Wear Daily, “[het] moet onmiddellijk, instinctief, spontaan komen, met wat er op dat moment beschikbaar is. Als ik drie keer nadenk, stop ik. .. . . Alles wat avant-gardistisch, verdraaid of uitdagend is, wordt onderdeel van mijn Miu Miu visie. In die zin is er wat meer ruimte voor vrijheid.”
Creatieve speeltuin van accessoires
Naast de klassieke modelijn heeft Miu Miu ook naam gemaakt als accessoire-, schoenen- en parfummerk. Extravagantie, creativiteit en vrouwelijkheid waar je ook kijkt!
Schoenen: stap in de modewereld
Met haar kennis van en liefde voor lederwaren was het slechts een kwestie van tijd voordat haar liefde voor experimenteren en haar voorliefde voor extravagant design een relatie aangingen met schoenen. Enkele van de beroemdste schoenontwerpen zijn:
- Leren Derby veterschoenen met extravagante stud details
- Leren Sling Pump met Strik
- Platform pumps -& laarzen in elke vorm
- Veterschoenen en -laarzen in een ruw ontwerp
Zonnebril: Een blik in de wereld van de mode
Of het nu gaat om opvallende pilotenbrillen, kleurrijke CatEye-brillen met juwelen of uitgesponnen Matrix-zonnebrillen – Miu Miu weet hoe ze de aandacht moet trekken en een statement moet maken met haar zonnebrillen. Kitscherige bedeltjes, kanten handschoentjes en retro broches completeren de speelse en toch krachtige looks.
Parfum: Droom in een flacon
De Miu Miu geuren schitteren door het onverwachte samenspel van frisse en bloemige noten. Het product hiervan geeft vorm aan de delicate, onweerstaanbare geuren van het label. Een glazen flacon met noppen nodigt uit om te dromen nog voor je het parfum opent.
Hoewel het label in Italië werd geboren, viert het nu zijn jaarlijkse collecties in Parijs. Het label schittert met zijn uitstekende, vernieuwende ontwerpen, spannende ensceneringen en materiaalkwaliteit. Een show die u uitnodigt in een wereld van creativiteit en innovatie en u inspireert om te dromen. Kijk zelf maar!
SS21: mode en sport komen samen
Sportieve elegantie vat het kernontwerp van deze collectie samen. Het is een eerbetoon aan de wilde jaren ’90 met zijn tienerstijl. Wenkbrauwplitten geven de look die laatste jaren ’90 flair. De collectie bevat ook op uniformen geïnspireerde kleding, die contrasteert met minishorts, minikostuums met lovertjes en zwierige rokjes. Het toneel van de show is een amfitheater – een “sportveld”.
FW20: jurken, tassen en accessoires gedompeld in kleur
De herfst/wintershow van 2020 is gericht op een gedurfd scenario. De serieuze architectonische structuren van het Palais d’léna van Auguste Perret worden vervreemd met nieuwe patronen, texturen en kleuren. De gecreëerde sfeer brengt de collectie tot leven. Zo bekoort het met zijn felle kleuren, zijn gedurfde colour blocking, zijn maxi-jurken in elegante stoffen en de blazers en mantels met ceintuurs.
IT-stuk: “miu belle” tas
Een tas die het potentieel heeft om een trend stuk te worden. Variabel in draagwijze – schoudertas of clutch – bekoort dit sieraad van matelassé nappaleer door zijn vrouwelijke esthetiek. Afhankelijk van de grootte maakt een elegante gouden ketting of een eenvoudige schouderriem met lederen handvat de look van de tas compleet. Zwart, smaragdgroen, marmergrijs of camee/beige laten de tas in zijn volle elegantie schitteren. Om de nieuwsgierigheid van de klanten te bevredigen, maakt Miu Miu het fascinerende creatieproces van de tas toegankelijk voor het publiek:
Vrouwenmacht en duurzaamheid in de modewereld
Als lid van de Prada Group zet Miu Miu zich in voor duurzaamheid. Zo wordt bijvoorbeeld 100% van de elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare bronnen op Italiaanse bodem. Bovendien presenteert de Prada Group een “Ocean Sustainability Education Programme” in samenwerking met de Unesco. Het doel is bewustwording te creëren, vooral bij de jongere generatie, en de aandacht te vestigen op duurzame productieprocessen.
Miu Miu Winkel & Outlet
Bent u in de ban van de Miu Miu wereld? Het spel met de clichés van vrouwelijkheid gekoppeld aan provocatie zijn reden genoeg om verliefd te worden. Miu Miu wordt vertegenwoordigd door winkels in slechts een paar Duitse steden. Er zijn echter ook winkels in Frankfurt, Düsseldorf, Berlijn en München. Helaas zijn designer outlets over het algemeen uiterst zeldzaam. Miu Miu had vroeger een outlet store in de Outlet City Metzingen, maar die is nu helaas definitief gesloten.